23948sdkhjf

Årets modejulklapp utsedd

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Årets Modejulklapp är loungewear.

Julklappen är vald med anledning av de senaste årens ”starka trend med fokus på träning, yoga och ett sökande efter större välbefinnande i vardagen” skriver Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council i motiveringen.

Vikten att ta hand om sig själv rimmar också väl med valet menar branschorganisationerna. 

– De senaste säsongerna har basplaggen börjat göras på ett mer exklusivt vis. Det handlar ofta om enkla plaggklassiker som fått ett lyxigt utförande och i år är det hemmaplaggen, eller loungewear, som fått renässans jämförbar med 70-talets satin-set och pyjamaskult, säger Sofia-Li Molin, kreativ chef på Swedish Fashion Council.

I pressreleasen skriver branschorganisationerna att plaggen även gärna ska vara i hållbara naturmaterial.

De menar också att det tidigare så omdiskuterade materialet fleece fått grönt ljus av forskare i Sverige åtminstone om det handlar om en återvunnen polyester av PET-flaskor som också kan återvinnas igen.

– Det här är plagg som våra medlemsföretag identifierat som en av de starkaste trenderna i vinter. Det syns tydligt i butikerna och på nätet där jakten på den mest ultimata comfy-byxan pågår för fullt, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil.

Årets modejulklapp utses för tolfte året i rad.

Här är tidigare års modeklappar:

2018 – Sneakern

Gärna klumpig och ”chunky”, är hetare än någonsin

2017 – Fuskpälsen
Värmer och är snäll mot både djur och människa

2016 – Bomberjackan
Tuff klassiker som inspirerar till mängder av varianter på den midjekorta jackan

2015 – Ponchon
Ett suveränt plagg både på jobb och fritid, värmer nu frusna nordbor året om.

2014 – Hatten
Återtog förlorad mark bland både män och kvinnor som tröttnat på keps och mössa.

2013 – Lättviktsjackan
Fylld med dun eller superlätt isolermaterial, formligen exploderade i modet. Och de finns kvar.

2012 – Galoscher
I glada färger började synas i gatubilden. Ett bra sätt att skydda sina skor och samtidigt vara moderätt.

2011 – Tröjan
Blev julens storsäljare. V-ringat och ovanligt mycket stickat i modebilden.

2010 – ”Den nya” herrskjortan
Satte fart på försäljningen, med avvikande färg, gärna i mönster, på insidan av krage, manschett och knappslå.

2009 – Halsduken
Värmde och fick ett uppsving i modet, inte minst på herrsidan.

2008 – Pyjamasen
Gjorde come-back, nu i delad form - killar sov i byxorna, tjejen i skjortan.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bose stänger sina svenska butiker

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Nyhetsbrev

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Arkiv

Rekordlåg framtidstro i handeln

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Apoteket in i Doktor24

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Teknikmagasinet i konkurs

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Asari till Kista

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Ny vd för RNB:s butiker och ytor på NK

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

På nytt jobb
Bygma med ny marknadschef 

Stenstan tappar Teknikmagasinet

Optik- och urbutik lämnar orten efter drygt 100 år

Modebutik stänger

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.11