23948sdkhjf

Lyko utreds av Konkurrensverket

| Av Kristine Trapp / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

First North-listade Lyko utreds av Konkurrensverket, enligt uppgifter till Dagens Industri.

Läs också: Lyko till Femman

I oktober utfördes en gryningsräd mot det börsnoterade hårvårdsbolaget och två andra hårvårdsbolag.

Bakgrunden till gryningsräden är misstankar om att Lyko och de två andra bolagen samarbetat för att stänga konkurrenter ute från marknaden, skriver Dagens industri.

"Vi var på plats och utförde gryningsräden, därefter har vi inlett en utredning. Hur den går vidare kan jag inte säga", säger Jimmy Dominius, pressekreterare på Konkurrensverket.

Dagens industri har tagit del av domstolshandlingar som visar att Konkurrensverket misstänker att Lyko "avtalat eller samordnat" med två andra bolag för att "förhindra eller försvåra" för ett annat bolag att etablera sig på den svenska marknaden för professionella hårvårdsprodukter.

Läs också: Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Men att Lyko skulle vara skyldig till något konkurrensbrott förnekar bolagets vd Rickard Lyko. "Vår inblandning är så minimal. Jag förstår varför utredningen gjordes hos oss, men vi har ingen direktinblandning i det här, som vi bedömer det", säger han.

Trots räden valde bolaget att inte kommunicera att man står under utredning. Drygt en vecka efter räden presenterade Lyko sin delårsrapport, men nämnde inte där att utredningen pågår.

Enligt Rickard Lyko är upprinnelsen till Konkurrensverkets räd och utredning en tillfällighet. "Vi hade en träff med alla våra leverantörer där vi berättar vad vi gör och ska göra framåt. Dagen efter sålde vi ut det varumärke som bolaget tagit över agenturen för, det sammanföll olyckligt. Vi gör sådana köp titt som tätt, när någon tar över agenturen eller säljer ut, så köper vi in hela lagret och säljer ut det billigt för att flytta volymerna. Det tror jag var upprinningen till att vi blev objekt för utredningen", säger han. Skulle Lyko vara skyldiga till brott väntar böter, som mest rör det sig om 10 procent av omsättningen. Under 2018 omsatte Lyko nästan 590 miljoner kronor.

Bolaget har haft ett starkt 2019 på First North. Hittills i år är aktien upp 66 procent.

Mer om: Lyko
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Säljer i MQ

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Nyhetsbrev

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Arkiv

Lyko till Femman

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Bose stänger sina svenska butiker

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Apoteket in i Doktor24

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

1

Teknikmagasinet i konkurs

Clas Ohlson backade i december

Här ökar Jula närvaron

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.113