23948sdkhjf

The Lobby stängs – ska dyka upp i andra handelsplatser

I mitten av januari stänger AMF Fastigheter testplattformen på Regeringsgatan i Stockholm.

Den 5 april 2018 invigdes AMF Fastigheters experimentyta The Lobby på Regeringsgatan 61 i Stockholm.

I mitten av januari läggs ytan i dess befintliga form ned men projektet ska leva vidare och dyka upp i olika former i andra handelsplatser.

De varumärken som nu huserar i The Lobby blir de sista som visas i befintliga lokalerna på Regeringsgatan 61.

–  Det har varit en fantastiskt tid och vi har samlat mycket erfarenhet och kan dra många lärdomar efter en relativt kort tid och vi har fått nya insikter om handelns pågående transformation. Framgent ska konceptet presenteras i en ny form; version 2:0 där vi tar med oss olika element från vår tid på Regeringsgatan till våra andra handelsplatser. Många lärdomar kan nu omsättas i olika nya typer av projekt för att stötta branschen och följa med i den snabba utvecklingen inom retail, säger Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter till Dagens Handel.

Till Dagens Handel säger Annelie Gullström att de nu känner att de har ett försprång när det gäller att möta detaljhandelns aktörer och de ser också att det finns ett otroligt stort sug efter pop up-ytor och flexibilitet i ytor och kontrakt. 

– En av de största lärdomarna vi dragit med projektet är att retailyta i dag handlar om så otroligt mycket mer än att bara vara en försäljning- och distributionsplats. Framförallt handlar det om upplevelser och marknadsföring. Fysisk retailyta kan laddas och användas till så mycket och vi har arbetat med ett brett fält av aktörer; allt från små nykomlingar, renodlade e-handlare till stora varumärken som Ikea och Volvo. Av alla 300 events och nära 300 varumärken som huserat i lokalerna så är det nog inte ett enda som sett exakt likadant ut.

Ska konceptet även framgent gå under namnet The Lobby?

Det är en av de saker som vi tittar på. Våra fem handelsplatser har olika behov och konceptet kommer säkert inte se likadant ut. Vi hoppas kunna presentera de första nya idéerna redan under första kvartalet nästa år. När vi hade premiär för The Lobby för nästan två år sedan så var det en betaversion utan etikett och vi visste inte vilken roll konceptet skulle spela eller vad platsen skulle laddas med. På sätt och vis så hoppas jag att varumärket lever kvar för det har verkligen blivit som ett eget varumärke.

Annelie Gullström säger att det hänt otroligt mycket inom retail under de knappa två år som ytan varit öppen och hon tycker att The Lobby är ett väldigt bra komplement till mer traditionell retail. Hon säger även att det finns ett stort intresse från många akörer i inom detaljhandeln för hur de arbetat med projektet.

Det är inte så att The Lobby får maka på sig för att lokalen behövs till annat?

– Nej så är det inte utan projektet var hela tiden tänkt för en begränsad tidsperiod och nu är tiden mogen. The Lobby är helt nytt sätt att arbeta på och som fastighetsägare  har vi kommit mycket närmare våra hyresgäster och har en annan förståelse för deras behov och verksamhet. Tidigare möttes ofta bara en reatailansvarig med våra uthyrare. Nu träffar vi designer, marknadschefer och vd:ar och får en helt annan kontakt. Det är de samarbetena vi ska arbeta vidare med.

Har The Lobby varit ett lönsamt projekt?

– Vi  kommenterar inte våra investeringar i exakta belopp. Syftet med The Lobby har varit att generera insikter om framtidens handel, som kan komma AMF Fastigheters handelsplatser och hyresgäster till gagn. Så tror jag inte det går att jämföra The Lobby med en traditionell affär. Nu handlar det om affärsutveckling där huvudsyftet har varit att lära oss för att säkra framtida intäkter och säkerställa att vi kan vara relevanta och skapa värde till våra kunder i framtiden. Med det sagt är vi mycket nöjda med utfallet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094