23948sdkhjf

Undersökning: Självskanning viktigast för shoppingupplevelsen

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Självskanning är viktigast för svenska retailkunder. Varannan svensk anser att det förbättrar shoppingsupplevelsen i butik. Det framgår av mjukvaruföretaget Sotis internationella rapport State of Mobility in Retail som inleds med konstaterandet att kunden är kung och att det aldrig varit så tydligt som nu. 

Läs också: Snabbväxande Soti satsar på Sverige

Totalt 67,3 procent av de som medverkat i undrsökningen ser mobila lösningar som det mest effektiva sättet att snabba på shoppingen. En fjärdedel (24 procent) föredrar dock en helt traditionell butiksupplevdelse utan någon ny teknik.

Tre av fyra (76 procent) uppger att de vill ha individanpassade upplevelser via mobilen – samtidigt som hänsyn bör tas till den personliga intregriteten. Nästan var tredje respondent (32,6 procent) svarar att de inte är villiga att sätta sin personliga datasäkerhet på spel för att förbättra sin upplevelse i butiken. 

Butiker som förlitar sig på mobil teknik måste se till att tekniken verkligen fungerar eftersom kunderna snabbt vill hitta det de behöver, betala och fortsätta med sin dag, säger Sotis produktstrategichef Shash Anand.

Nästan hälften (47 procent) av deltagarna i undersökningen anger att självutcheckning är den tekniklösning som förbättrar shoppingupplevelsen mest. I Sverige tycks dock kunderna ha kommit ett steg längre i sin mobila utveckling. Svenskarna sticker nämligen ut genom att i stället sätta självskanning högst. 50,7 procent av svenskarna svarar självskanning och 42,4 procent självutcheckning. Det är för övrigt kvinnorna något mer än männen som tycker att just skanning och utcheckning är viktigast för att förbättra shoppingupplevelsen.

Sverige är också, efter USA, det land där befolkningen är mest öppen för tekniska lösningar som ansiktsigenkänning och beaconteknik, dock är det fortfarande bara 37,5 procent av svenskarna som är positiva. Tyskarna och britterna är ännu mer skeptiska. Det är också bara var femte svensk som är bekväm med att låta leveranser ske inne i den egna bostaden med hjälp av smarta lås. 

Sammanlagt har 4 000 personer från USA, Storbritannien, Tyskland och Sverige besvarat den årliga undersökningen som gjorts av Arlington Research på uppdrag av Soti.

Mer om: Soti
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Snabbgross

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Ökning för Clas Ohlson: ”Tydligt att vi träffat rätt”

Clas Ohlsons försäljning ökade med 5 procent i juni.

Drömkvartal för Byggmax – corona och tidig vår eldade på försäljningen

Kunderna fick inte nog av hemmafixandet.

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Nyhetsbrev

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Arkiv

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Dagens Handels systertidning Fri Köpenskap.

G-star Raw i konkurs i Sverige

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.127