23948sdkhjf

Undersökning: Självskanning viktigast för shoppingupplevelsen

Självskanning är viktigast för svenska retailkunder. Varannan svensk anser att det förbättrar shoppingsupplevelsen i butik. Det framgår av mjukvaruföretaget Sotis internationella rapport State of Mobility in Retail som inleds med konstaterandet att kunden är kung och att det aldrig varit så tydligt som nu. 

Läs också: Snabbväxande Soti satsar på Sverige

Totalt 67,3 procent av de som medverkat i undrsökningen ser mobila lösningar som det mest effektiva sättet att snabba på shoppingen. En fjärdedel (24 procent) föredrar dock en helt traditionell butiksupplevdelse utan någon ny teknik.

Tre av fyra (76 procent) uppger att de vill ha individanpassade upplevelser via mobilen – samtidigt som hänsyn bör tas till den personliga intregriteten. Nästan var tredje respondent (32,6 procent) svarar att de inte är villiga att sätta sin personliga datasäkerhet på spel för att förbättra sin upplevelse i butiken. 

Butiker som förlitar sig på mobil teknik måste se till att tekniken verkligen fungerar eftersom kunderna snabbt vill hitta det de behöver, betala och fortsätta med sin dag, säger Sotis produktstrategichef Shash Anand.

Nästan hälften (47 procent) av deltagarna i undersökningen anger att självutcheckning är den tekniklösning som förbättrar shoppingupplevelsen mest. I Sverige tycks dock kunderna ha kommit ett steg längre i sin mobila utveckling. Svenskarna sticker nämligen ut genom att i stället sätta självskanning högst. 50,7 procent av svenskarna svarar självskanning och 42,4 procent självutcheckning. Det är för övrigt kvinnorna något mer än männen som tycker att just skanning och utcheckning är viktigast för att förbättra shoppingupplevelsen.

Sverige är också, efter USA, det land där befolkningen är mest öppen för tekniska lösningar som ansiktsigenkänning och beaconteknik, dock är det fortfarande bara 37,5 procent av svenskarna som är positiva. Tyskarna och britterna är ännu mer skeptiska. Det är också bara var femte svensk som är bekväm med att låta leveranser ske inne i den egna bostaden med hjälp av smarta lås. 

Sammanlagt har 4 000 personer från USA, Storbritannien, Tyskland och Sverige besvarat den årliga undersökningen som gjorts av Arlington Research på uppdrag av Soti.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078