23948sdkhjf

Undersökning: Självskanning viktigast för shoppingupplevelsen

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Självskanning är viktigast för svenska retailkunder. Varannan svensk anser att det förbättrar shoppingsupplevelsen i butik. Det framgår av mjukvaruföretaget Sotis internationella rapport State of Mobility in Retail som inleds med konstaterandet att kunden är kung och att det aldrig varit så tydligt som nu. 

Läs också: Snabbväxande Soti satsar på Sverige

Totalt 67,3 procent av de som medverkat i undrsökningen ser mobila lösningar som det mest effektiva sättet att snabba på shoppingen. En fjärdedel (24 procent) föredrar dock en helt traditionell butiksupplevdelse utan någon ny teknik.

Tre av fyra (76 procent) uppger att de vill ha individanpassade upplevelser via mobilen – samtidigt som hänsyn bör tas till den personliga intregriteten. Nästan var tredje respondent (32,6 procent) svarar att de inte är villiga att sätta sin personliga datasäkerhet på spel för att förbättra sin upplevelse i butiken. 

Butiker som förlitar sig på mobil teknik måste se till att tekniken verkligen fungerar eftersom kunderna snabbt vill hitta det de behöver, betala och fortsätta med sin dag, säger Sotis produktstrategichef Shash Anand.

Nästan hälften (47 procent) av deltagarna i undersökningen anger att självutcheckning är den tekniklösning som förbättrar shoppingupplevelsen mest. I Sverige tycks dock kunderna ha kommit ett steg längre i sin mobila utveckling. Svenskarna sticker nämligen ut genom att i stället sätta självskanning högst. 50,7 procent av svenskarna svarar självskanning och 42,4 procent självutcheckning. Det är för övrigt kvinnorna något mer än männen som tycker att just skanning och utcheckning är viktigast för att förbättra shoppingupplevelsen.

Sverige är också, efter USA, det land där befolkningen är mest öppen för tekniska lösningar som ansiktsigenkänning och beaconteknik, dock är det fortfarande bara 37,5 procent av svenskarna som är positiva. Tyskarna och britterna är ännu mer skeptiska. Det är också bara var femte svensk som är bekväm med att låta leveranser ske inne i den egna bostaden med hjälp av smarta lås. 

Sammanlagt har 4 000 personer från USA, Storbritannien, Tyskland och Sverige besvarat den årliga undersökningen som gjorts av Arlington Research på uppdrag av Soti.

Mer om: Soti
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Nyhetsbrev

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Arkiv

Rekordlåg framtidstro i handeln

Bose stänger sina svenska butiker

Loomis köper Nokas värdehantering

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Lindex stärker Stockmann

Duni omorganiserar

Apoteket in i Doktor24

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Teknikmagasinet i konkurs

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

På nytt jobb
Bygma med ny marknadschef 

Optik- och urbutik lämnar orten efter drygt 100 år

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.109