23948sdkhjf

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stora utmaningar för sko- och accessoarkoncernen som ökar takten i butiksavvecklingen.

Sko- och accessoarkoncernen Venue Retail Group inledde det brutna räkenskapsåret svagt med minskad försäljning och ökad förlust.

En följd också av det pågående rekonstruktionsarbetet som bolaget är inne i sedan den 6 december ifjol då  Stockholms tingsrätt godkände koncernens rekonstruktionsansökan.

Rekonstruktionen bedöms initialt pågå till den 20 februari men bolaget bedömmer att processen kommer att ta mellan 6 till 9 månader.

En viktig del i rekonstruktionsplanen är att stänga butiker, särskilt mindre enheter, för att satsa på färre men större butiker och svänga om försäljningen till att ske mer digitalt. 

"Vår onlineaffär fortsätter att ha en stark tillväxt under första kvartalet. Trots två tappade dagar under Black Friday-perioden, ökar försäljning med +16 procent mot förgående år", skriver bolaget i rapporten.

Under kvartalet fortgick butiksstängningarna och en Morrisbutik i Sandefjord, Norge, stängdes. Under november var även Morrisbutiken på Trondheim torg stängd för en omfattande ombyggnad.

I december stängde koncernen ytterligare 3 butiker; Accentbutiken i Kristianstad och 2 Morrisbutiker i Trondheim; Solsiden och Sirkus. Nu aviserar koncernen att avvecklingsarbetet intensifieras ”som en följd av den pågående företagsrekonstruktionen kommer takten i vårt förändringsarbete med att stänga mindre och olönsamma butiker ökas och befintliga avtal förhandlas”.

Koncernen har även öppnat butiker som NK Herrskor i Stockholm som hade permiär i mitten av november och är den sista och femte delen i omgörningen för koncernen på NK i Stockholm och Göteborg.

Totalt hade koncernen vid utgången av rapportperioden 114 butiker jämfört med 123 butiker vid utgången av samma period föregående år.

Under det brutna räkenskapsårets första kvartal, september till november, uppgick sko- och accessoarkoncernens nettoomsättning till 190,5 miljoner kronor (211,9), en minskning med 21,4 miljoner kronor och en försäljningsminskning om 10,1 procent.

Koncernens försäljning i jämförbara butiker minskade med 4 procent under kvartalet.

Resultat före av- och nedskrivningar exklusive IFRS 16-justering uppgår till -9,1 miljoner kronor (1,5).

Resultat efter skatt uppgick till -17,0 miljoner (-3,4).

Därtill ska bolaget genomföra en nyemission om minst 40 miljoner kronor som bolagets huvudaktieägare avser att garantera, skriver VRG i rappporten.

Under denna period har bolagets bank gått med på ett så kallat ”stand still”-läge, där banken inte kräver in befintliga krediter under tiden för företagsrekonstruktion. Givet att företags-rekonstruktionen och nyemissionen genomförs kommer banken och VRG åter ingå ett avtal.

”Vi har under första kvartalet sett samma mönster som under slutet av förra verksamhetsåret, dvs minskad trafik till handelsplatser och köpcentrum, ett förändrat köpbeteende och prispress. Det i sin tur har inneburit en lägre försäljning, samtidigt som marginalen pressas av ett högre kampanjtryck för att motverka försäljningsnedgången”, skriver Jonas Ottosson, vd och koncernchef i en kommentar.

Även arbetet med rekonstruktion påverkar kvartalets utfall och har ”påverkat leveranser av varor och tjänster vilket haft negativ effekt på verksamheten”, skriver bolaget i rapporten.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Cervera ökade försäljningen – digitalt och fysiskt

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Mathem tar in 500 miljoner – 280 miljoner från AMF

Clas Ohlson går in med ytterligare 27 miljoner kronor och äger nu 8,1 procent.

Tolfte butiken för Edblad

Nyhetsbrev

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Arkiv
1

Klart: Här är butikerna som Teknikmagasinet driver vidare

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Företagen med bäst kundservice

1

”Förr fick man gå på riktiga utbildningar”

Så förändras butikspersonalens roll.

Teknikmagasinet fortsätter stänga butiker

Här är butiksstängningarna som aviserats i veckan.

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Förbättrat helårsresultat för Lindex – ökar rejält digitalt

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Tillväxt för Löplabbet

Tvåsiffrig försäljningsökning för sportkonceptet.

Lekiabutik stängd – företaget i konkurs

Ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

Strongpoint i samarbete med Kroger-ägda Sunrise.

Twilfit uppköpt – rekonstruktion avslutas i vår

Dansk underklädesjätte förvärvar Twilfit.

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Optimera förvärvar i Arboga 

På nytt jobb
Ny vd för Ikea

Lyko: Positiv start på 2020

Klassiska lampaffär stänger

Vill underlätta driva fysisk retail

Ahlsell förvärvar Arbetsklädshuset

Fortsatt tilllväxt för Zetadisplay

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

På nytt jobb
Från Bryssel till Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Tikkurila med ny marknadsdirektör

Jetshop ser stor potential i Norge

Axfood passerar 50 miljarder

Se alla Företagens egna nyheter

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Sänd till en kollega

0.376