23948sdkhjf

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stora utmaningar för sko- och accessoarkoncernen som ökar takten i butiksavvecklingen.

Sko- och accessoarkoncernen Venue Retail Group inledde det brutna räkenskapsåret svagt med minskad försäljning och ökad förlust.

En följd också av det pågående rekonstruktionsarbetet som bolaget är inne i sedan den 6 december ifjol då  Stockholms tingsrätt godkände koncernens rekonstruktionsansökan.

Rekonstruktionen bedöms initialt pågå till den 20 februari men bolaget bedömmer att processen kommer att ta mellan 6 till 9 månader.

En viktig del i rekonstruktionsplanen är att stänga butiker, särskilt mindre enheter, för att satsa på färre men större butiker och svänga om försäljningen till att ske mer digitalt. 

"Vår onlineaffär fortsätter att ha en stark tillväxt under första kvartalet. Trots två tappade dagar under Black Friday-perioden, ökar försäljning med +16 procent mot förgående år", skriver bolaget i rapporten.

Under kvartalet fortgick butiksstängningarna och en Morrisbutik i Sandefjord, Norge, stängdes. Under november var även Morrisbutiken på Trondheim torg stängd för en omfattande ombyggnad.

I december stängde koncernen ytterligare 3 butiker; Accentbutiken i Kristianstad och 2 Morrisbutiker i Trondheim; Solsiden och Sirkus. Nu aviserar koncernen att avvecklingsarbetet intensifieras ”som en följd av den pågående företagsrekonstruktionen kommer takten i vårt förändringsarbete med att stänga mindre och olönsamma butiker ökas och befintliga avtal förhandlas”.

Koncernen har även öppnat butiker som NK Herrskor i Stockholm som hade permiär i mitten av november och är den sista och femte delen i omgörningen för koncernen på NK i Stockholm och Göteborg.

Totalt hade koncernen vid utgången av rapportperioden 114 butiker jämfört med 123 butiker vid utgången av samma period föregående år.

Under det brutna räkenskapsårets första kvartal, september till november, uppgick sko- och accessoarkoncernens nettoomsättning till 190,5 miljoner kronor (211,9), en minskning med 21,4 miljoner kronor och en försäljningsminskning om 10,1 procent.

Koncernens försäljning i jämförbara butiker minskade med 4 procent under kvartalet.

Resultat före av- och nedskrivningar exklusive IFRS 16-justering uppgår till -9,1 miljoner kronor (1,5).

Resultat efter skatt uppgick till -17,0 miljoner (-3,4).

Därtill ska bolaget genomföra en nyemission om minst 40 miljoner kronor som bolagets huvudaktieägare avser att garantera, skriver VRG i rappporten.

Under denna period har bolagets bank gått med på ett så kallat ”stand still”-läge, där banken inte kräver in befintliga krediter under tiden för företagsrekonstruktion. Givet att företags-rekonstruktionen och nyemissionen genomförs kommer banken och VRG åter ingå ett avtal.

”Vi har under första kvartalet sett samma mönster som under slutet av förra verksamhetsåret, dvs minskad trafik till handelsplatser och köpcentrum, ett förändrat köpbeteende och prispress. Det i sin tur har inneburit en lägre försäljning, samtidigt som marginalen pressas av ett högre kampanjtryck för att motverka försäljningsnedgången”, skriver Jonas Ottosson, vd och koncernchef i en kommentar.

Även arbetet med rekonstruktion påverkar kvartalets utfall och har ”påverkat leveranser av varor och tjänster vilket haft negativ effekt på verksamheten”, skriver bolaget i rapporten.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Nyhetsbrev

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Arkiv

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.193