23948sdkhjf

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stora utmaningar för sko- och accessoarkoncernen som ökar takten i butiksavvecklingen.

Sko- och accessoarkoncernen Venue Retail Group inledde det brutna räkenskapsåret svagt med minskad försäljning och ökad förlust.

En följd också av det pågående rekonstruktionsarbetet som bolaget är inne i sedan den 6 december ifjol då  Stockholms tingsrätt godkände koncernens rekonstruktionsansökan.

Rekonstruktionen bedöms initialt pågå till den 20 februari men bolaget bedömmer att processen kommer att ta mellan 6 till 9 månader.

En viktig del i rekonstruktionsplanen är att stänga butiker, särskilt mindre enheter, för att satsa på färre men större butiker och svänga om försäljningen till att ske mer digitalt. 

"Vår onlineaffär fortsätter att ha en stark tillväxt under första kvartalet. Trots två tappade dagar under Black Friday-perioden, ökar försäljning med +16 procent mot förgående år", skriver bolaget i rapporten.

Under kvartalet fortgick butiksstängningarna och en Morrisbutik i Sandefjord, Norge, stängdes. Under november var även Morrisbutiken på Trondheim torg stängd för en omfattande ombyggnad.

I december stängde koncernen ytterligare 3 butiker; Accentbutiken i Kristianstad och 2 Morrisbutiker i Trondheim; Solsiden och Sirkus. Nu aviserar koncernen att avvecklingsarbetet intensifieras ”som en följd av den pågående företagsrekonstruktionen kommer takten i vårt förändringsarbete med att stänga mindre och olönsamma butiker ökas och befintliga avtal förhandlas”.

Koncernen har även öppnat butiker som NK Herrskor i Stockholm som hade permiär i mitten av november och är den sista och femte delen i omgörningen för koncernen på NK i Stockholm och Göteborg.

Totalt hade koncernen vid utgången av rapportperioden 114 butiker jämfört med 123 butiker vid utgången av samma period föregående år.

Under det brutna räkenskapsårets första kvartal, september till november, uppgick sko- och accessoarkoncernens nettoomsättning till 190,5 miljoner kronor (211,9), en minskning med 21,4 miljoner kronor och en försäljningsminskning om 10,1 procent.

Koncernens försäljning i jämförbara butiker minskade med 4 procent under kvartalet.

Resultat före av- och nedskrivningar exklusive IFRS 16-justering uppgår till -9,1 miljoner kronor (1,5).

Resultat efter skatt uppgick till -17,0 miljoner (-3,4).

Därtill ska bolaget genomföra en nyemission om minst 40 miljoner kronor som bolagets huvudaktieägare avser att garantera, skriver VRG i rappporten.

Under denna period har bolagets bank gått med på ett så kallat ”stand still”-läge, där banken inte kräver in befintliga krediter under tiden för företagsrekonstruktion. Givet att företags-rekonstruktionen och nyemissionen genomförs kommer banken och VRG åter ingå ett avtal.

”Vi har under första kvartalet sett samma mönster som under slutet av förra verksamhetsåret, dvs minskad trafik till handelsplatser och köpcentrum, ett förändrat köpbeteende och prispress. Det i sin tur har inneburit en lägre försäljning, samtidigt som marginalen pressas av ett högre kampanjtryck för att motverka försäljningsnedgången”, skriver Jonas Ottosson, vd och koncernchef i en kommentar.

Även arbetet med rekonstruktion påverkar kvartalets utfall och har ”påverkat leveranser av varor och tjänster vilket haft negativ effekt på verksamheten”, skriver bolaget i rapporten.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Säljer i MQ

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Lyko till Femman

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Nyhetsbrev

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Arkiv

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Bose stänger sina svenska butiker

Loomis köper Nokas värdehantering

Rekordlåg framtidstro i handeln

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Lindex stärker Stockmann

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Apoteket in i Doktor24

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

1

Teknikmagasinet i konkurs

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

På nytt jobb
Bygma med ny marknadschef 

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.109