23948sdkhjf

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Stora utmaningar för sko- och accessoarkoncernen som ökar takten i butiksavvecklingen.

Sko- och accessoarkoncernen Venue Retail Group inledde det brutna räkenskapsåret svagt med minskad försäljning och ökad förlust.

En följd också av det pågående rekonstruktionsarbetet som bolaget är inne i sedan den 6 december ifjol då  Stockholms tingsrätt godkände koncernens rekonstruktionsansökan.

Rekonstruktionen bedöms initialt pågå till den 20 februari men bolaget bedömmer att processen kommer att ta mellan 6 till 9 månader.

En viktig del i rekonstruktionsplanen är att stänga butiker, särskilt mindre enheter, för att satsa på färre men större butiker och svänga om försäljningen till att ske mer digitalt. 

"Vår onlineaffär fortsätter att ha en stark tillväxt under första kvartalet. Trots två tappade dagar under Black Friday-perioden, ökar försäljning med +16 procent mot förgående år", skriver bolaget i rapporten.

Under kvartalet fortgick butiksstängningarna och en Morrisbutik i Sandefjord, Norge, stängdes. Under november var även Morrisbutiken på Trondheim torg stängd för en omfattande ombyggnad.

I december stängde koncernen ytterligare 3 butiker; Accentbutiken i Kristianstad och 2 Morrisbutiker i Trondheim; Solsiden och Sirkus. Nu aviserar koncernen att avvecklingsarbetet intensifieras ”som en följd av den pågående företagsrekonstruktionen kommer takten i vårt förändringsarbete med att stänga mindre och olönsamma butiker ökas och befintliga avtal förhandlas”.

Koncernen har även öppnat butiker som NK Herrskor i Stockholm som hade permiär i mitten av november och är den sista och femte delen i omgörningen för koncernen på NK i Stockholm och Göteborg.

Totalt hade koncernen vid utgången av rapportperioden 114 butiker jämfört med 123 butiker vid utgången av samma period föregående år.

Under det brutna räkenskapsårets första kvartal, september till november, uppgick sko- och accessoarkoncernens nettoomsättning till 190,5 miljoner kronor (211,9), en minskning med 21,4 miljoner kronor och en försäljningsminskning om 10,1 procent.

Koncernens försäljning i jämförbara butiker minskade med 4 procent under kvartalet.

Resultat före av- och nedskrivningar exklusive IFRS 16-justering uppgår till -9,1 miljoner kronor (1,5).

Resultat efter skatt uppgick till -17,0 miljoner (-3,4).

Därtill ska bolaget genomföra en nyemission om minst 40 miljoner kronor som bolagets huvudaktieägare avser att garantera, skriver VRG i rappporten.

Under denna period har bolagets bank gått med på ett så kallat ”stand still”-läge, där banken inte kräver in befintliga krediter under tiden för företagsrekonstruktion. Givet att företags-rekonstruktionen och nyemissionen genomförs kommer banken och VRG åter ingå ett avtal.

”Vi har under första kvartalet sett samma mönster som under slutet av förra verksamhetsåret, dvs minskad trafik till handelsplatser och köpcentrum, ett förändrat köpbeteende och prispress. Det i sin tur har inneburit en lägre försäljning, samtidigt som marginalen pressas av ett högre kampanjtryck för att motverka försäljningsnedgången”, skriver Jonas Ottosson, vd och koncernchef i en kommentar.

Även arbetet med rekonstruktion påverkar kvartalets utfall och har ”påverkat leveranser av varor och tjänster vilket haft negativ effekt på verksamheten”, skriver bolaget i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078