23948sdkhjf

Nya kanaler ska stärka barnklädeskedjan – går till Amazon och Zalando

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Inom en månad lanseras barnklädeskedjan produkter hos Amazon och Zalando.

I veckan lanserade Polarn O. Pyret ett hållbarhetslöfte där företaget bland annat lovar att kraftigt minska sin produktion och arbeta med långsammare förändringscykler och färre kurerade kollektioner och en större andel klassiker. Det framgår i en intervju som Dagens Handels modebranschtidningen Habit gjort med vd Nanna Hedlund.

– Förändringarna sker från i höst. Vi vill verka för behovsbaserad konsumtion och långsiktiga klassiker. Helt enkelt minska omfattningen på flödena och våga låta plaggen hänga längre i butik. Vi hoppas att åtminstone halvera mängden plagg som går på rea, säger vd Nanna Hedlund till Dagens Handels systertidning Habit.

Förutom att dra ned på produktionen som gör barnklädeskedjan en utökad satsning på secondhand. I samma veva som kedjans digitala satsning på återbruk av plagg firar tio år så lyfts konceptet in också i fysiska butiker.

Startskottet går den 5 februari och initialt handlar det om att sälja begagnade ytterplagg i kedjans 93 butiker i Sverige, Norge och Finland, under ett bestämt antal helger.

I samband med det kan kunden även komplettera med reservdelar och tillbehör till kläderna samt erbjudas lagningstjänst. Plaggen som säljs secondhand samlas in under hela året och plaggen värderas efter skick och kunden får ersättning baserad skick direkt i form av värdecheck.

Nanna Hedlund säger att det blir en 50/50-splitt med kunden.

Hur rimmar den nya policyn med tillväxtmålen?

– Stora strukturella förändringar driver inte tillväxt men lönsamheten kommer på sikt att stärkas. Det är inte lönsamt att rea ut plagg och producera mer än vad som säljs.

Hon lägger till att tillväxt även kan nås på andra vis inom en månad börjans kedjans produkter att säljas via Amazon och Zalando.

Kommer ni att stänga några fysiska butiker?

– Vi ser hela tiden över vårt butiksbestånd och visst i framtiden kommer vi säkert stänga fler butiker än vi öppnar också för att vi ska vara i absolut rätta lägen.

Läs en längre intervju med Nanna Hedlund på Habit.se.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Hos dem ökar e-handeln mest

Footways omsättning backar

Förändringar i Väsby centrum – Willys tar över efter Coop

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nyhetsbrev

Nytt cityläge för Kjell & Company

Arkiv

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Cervera presenterar nytt affärsområde

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

Här öppnar Glitter

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Nu öppnar Ronneby Outlet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Footway vill köpa Caliroots

Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

Kungsängen till Åhléns

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Jysk nära 150 butiker i Sverige

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.109