23948sdkhjf

Nya kanaler ska stärka barnklädeskedjan – går till Amazon och Zalando

Inom en månad lanseras barnklädeskedjan produkter hos Amazon och Zalando.

I veckan lanserade Polarn O. Pyret ett hållbarhetslöfte där företaget bland annat lovar att kraftigt minska sin produktion och arbeta med långsammare förändringscykler och färre kurerade kollektioner och en större andel klassiker. Det framgår i en intervju som Dagens Handels modebranschtidningen Habit gjort med vd Nanna Hedlund.

– Förändringarna sker från i höst. Vi vill verka för behovsbaserad konsumtion och långsiktiga klassiker. Helt enkelt minska omfattningen på flödena och våga låta plaggen hänga längre i butik. Vi hoppas att åtminstone halvera mängden plagg som går på rea, säger vd Nanna Hedlund till Dagens Handels systertidning Habit.

Förutom att dra ned på produktionen som gör barnklädeskedjan en utökad satsning på secondhand. I samma veva som kedjans digitala satsning på återbruk av plagg firar tio år så lyfts konceptet in också i fysiska butiker.

Startskottet går den 5 februari och initialt handlar det om att sälja begagnade ytterplagg i kedjans 93 butiker i Sverige, Norge och Finland, under ett bestämt antal helger.

I samband med det kan kunden även komplettera med reservdelar och tillbehör till kläderna samt erbjudas lagningstjänst. Plaggen som säljs secondhand samlas in under hela året och plaggen värderas efter skick och kunden får ersättning baserad skick direkt i form av värdecheck.

Nanna Hedlund säger att det blir en 50/50-splitt med kunden.

Hur rimmar den nya policyn med tillväxtmålen?

– Stora strukturella förändringar driver inte tillväxt men lönsamheten kommer på sikt att stärkas. Det är inte lönsamt att rea ut plagg och producera mer än vad som säljs.

Hon lägger till att tillväxt även kan nås på andra vis inom en månad börjans kedjans produkter att säljas via Amazon och Zalando.

Kommer ni att stänga några fysiska butiker?

– Vi ser hela tiden över vårt butiksbestånd och visst i framtiden kommer vi säkert stänga fler butiker än vi öppnar också för att vi ska vara i absolut rätta lägen.

Läs en längre intervju med Nanna Hedlund på Habit.se.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093