23948sdkhjf

Starkt fjolår för Stadium group

Sportkoncernens omsättning ökade med nära 10 procent i fjol.

Sportkoncernens omsättning ökade med närmare 10 procent under verksamhetsåret 2018/2019, september till augusti, till 6,1 miljarder kronor (5,6).

Läs också: Bantat bort 200 tjänster – men nu har det vänt för Stadium

I jämförbara fysiska butiker ökade försäljningen med 2 procent. Rörelseresultatet, EBIT, förbättrades från 105 miljoner kronor till 133 miljoner kronor. EBITDA landade på 226 miljoner kronor. ”Fin tillväxt i kombination med kostnadseffektiviseringar såsom lokalkostnader, omorganisation och förbättrade systemprocesser är starka faktorer bakom det positiva resultatet”, skriver bolaget i en kommentar till resultatet.

Största tillväxt för Stadium-konceptet kom från e-handeln men ökningen syntes även i de jämförbara fysiska butikerna. För Stadium Outlet var förhållandena de omvända och den största ökningen syntes i fysiska butiker.

Förutom tillväxt i fysiska butiker redovisar sportkoncernen även rejäl ökning i e-handeln för båda koncepten.

Vi är ett kostnadsmedvetet bolag med stort hjärta och ett brinnande engagemang för att aktivera världen. Det är en extremt tuff bransch som vi varit med och drivit i över 30 år. Därför är vi otroligt stolta över att våra kunder, anställda och leverantörer uppskattar oss och vårt arbete så pass mycket att vi nu kan summera ett starkt fjolår, säger Karl Eklöf, vd för Stadium Group i en kommentar.

Vid utgången av verksamhetsåret uppgick antalet butiker för sportkoncernen till totalt 187 stycken vilket var 9 stycken fler än vid utgången av fjolåret och koncernen Sneakers Point öppnade fyra butiker under året, varav två var tillfälliga.


– Förutom de hårda siffrorna gläds vi åt den fortsatt höga frisknärvaron vi har inom koncernen och för vår framfart inom hållbarhetsarbetet där vi medvetet tar tuffa beslut som utmanar oss och branschen för att bidra till en bättre värld och fortsatta framgångar,
säger Karl Eklöf. 


Under det gångna verksamhetsåret genomfördes en omorganisation där bland annat marknadsavdelningen och avdelningen för försäljning på servicekontoret i Norrköping slogs samman till en kommersiell avdelning med säte i Solna
i Stockholmsområdet.

Under verksamhetsåret blev Ulf och Bo Eklöf med familjer återigen ensamma ägare av Stadium-koncernen efter att ha köpt ut Ikano som ägt närmare 27 procent av företaget.

Verksamheten i Tyskland påverkar fortfarande koncernens resultat negativt och två av tre butiker i Tyskland har stängts efter verksamhetsårets slut. Under året förbereddes Stadium Outlets etablering i Norge och två butiker öppnades under hösten 2019.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.157