23948sdkhjf

Thernlunds i nya händer: "Det finns många fina värden i namnet"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så ska den nya ägaren driva den anrika modekedjan vidare.

I förra veckan fick Thernlunds, som försattes i konkurs strax efter jul, en ny ägare då Jan Thorstensson som även driver tre butiker för Johnells i Stockholm förvärvade rörelsen. Något som Market också berättat om.

Förvärvet innefattar varumärket, ett mindre, enligt konkursförvaltaren David Rutegård, kvarvarande varulager, butiksinteriör och e-handelsplattform med en, enligt Jan Thorstensson bra och stor kundklubb med trogna kunder. 

Vid tiden för konkurs fanns sex butiker för Thernlunds kvar; en butik på Lidingö, Täby centrum, Nacka forum, Mall of Scandinavia, Globen och i Bromma Blocks.

I dagsläget är butikerna stängda men Jan Thorstensson säger tll Dagens Handel att han siktar på att öppna två butiker, där hyresförhandlingarna är klara, inom två veckor. Det gäller butikerna i Täby centrum och i Nacka forum. 

I Täby centrum öppnar butiken först på en provisorisk yta men flyttar till hösten till en mindre yta i centrumet.

– Hur många butiker som Thernlunds ska omfatta i framtiden beror på hur förhandlingara går och på vilka lägen och ytor som erbjuds. Jag kan tänka mig att vara kvar i vissa köpcentrum men då måste lägena vara de bästa. I dag kan jag säga att det ska finnas mellan tre till sex butiker. Men det är bara vara ödmjuk inför det faktum att det är en utmaning att driva retail och att det är viktigt att det blir bra från start. Det är bättre att vänta och öppna en riktigt fin butik istället för att stressa fram en öppning, säger Jan Thorstensson till Dagens Handel.

Ska butikerna heta Thernlunds?

– Åtminstone i det korta perspektivet. Det finns många fina värden i namnet och det finns en bra och trogen kundkrets som ändå handlat under hösten och bidragit till att omsättningen ändå var ganska bra. Därtill finns kompetent personal förknippade med varumärket. Flera av de anställda  har fått erbjudande att komma in med ansökan och jag hoppas att många också ska vilja arbeta med oss. Men det ska vara motiverade medarbetare som också ska få utvecklas och få mer utbildning och vara delaktiga att bygga en ny affär med glädje och engagemang.

Vad ska du göra annorlunda mot tidigare?

– Det måste finnas en bra harmoni mellan affärsnyttan och kundnyttan. Vi ska skapa en sund fysisk handel; en bra destination och härlig miljö som människor vill komma till och framförallt ska vi satsa på att erbjuda en bra omnikanalupplevelse. Jag vill att många ska välja att handla av oss digitalt men hämta plaggen, prova och få en härlig service i butik. Vi ska skapa ett centrallager och också snabbt komma igång med click & collect  men även hemkörning, säger Jan Thorstensson.

Men han säger också att det handlar om förändringar i sortimentet med fler internationella varumärken, fokus på bra sortiment av jackor, barnklädessortiment och därtill ska butikerna fräschas upp.

– Jag tror på stordriftsfördelar och på att kunna skriva bra avtal med leverantörerna. Många är försiktiga i dag men jag upplever att de leverantörer som vi vill arbeta med är positiva för det börjar att bli svårt att hitta multibrandbutiker i Stockholm att sälja till.

Jan Thorstensson driver idag butiker för Johnells i Kungens Kurva, Skärholmen och Vällingby centrum.

– Det här är en tuff satsning men jag tror att bra fysisk retail, i kombination med digital handel, har en framtid. Utmaningen är att  driva lönsamma butiker och inte sladda ned i diket för att få igång något direkt. Till påsk hoppas jag att vi verkligen ska vara igång med "nya" Thernlunds med ett bra och intressant vårsortiment i butikerna.

Mer om: Thernlunds
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Nyhetsbrev

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Arkiv

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.142