23948sdkhjf

Thernlunds i nya händer: "Det finns många fina värden i namnet"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så ska den nya ägaren driva den anrika modekedjan vidare.

I förra veckan fick Thernlunds, som försattes i konkurs strax efter jul, en ny ägare då Jan Thorstensson som även driver tre butiker för Johnells i Stockholm förvärvade rörelsen. Något som Market också berättat om.

Förvärvet innefattar varumärket, ett mindre, enligt konkursförvaltaren David Rutegård, kvarvarande varulager, butiksinteriör och e-handelsplattform med en, enligt Jan Thorstensson bra och stor kundklubb med trogna kunder. 

Vid tiden för konkurs fanns sex butiker för Thernlunds kvar; en butik på Lidingö, Täby centrum, Nacka forum, Mall of Scandinavia, Globen och i Bromma Blocks.

I dagsläget är butikerna stängda men Jan Thorstensson säger tll Dagens Handel att han siktar på att öppna två butiker, där hyresförhandlingarna är klara, inom två veckor. Det gäller butikerna i Täby centrum och i Nacka forum. 

I Täby centrum öppnar butiken först på en provisorisk yta men flyttar till hösten till en mindre yta i centrumet.

– Hur många butiker som Thernlunds ska omfatta i framtiden beror på hur förhandlingara går och på vilka lägen och ytor som erbjuds. Jag kan tänka mig att vara kvar i vissa köpcentrum men då måste lägena vara de bästa. I dag kan jag säga att det ska finnas mellan tre till sex butiker. Men det är bara vara ödmjuk inför det faktum att det är en utmaning att driva retail och att det är viktigt att det blir bra från start. Det är bättre att vänta och öppna en riktigt fin butik istället för att stressa fram en öppning, säger Jan Thorstensson till Dagens Handel.

Ska butikerna heta Thernlunds?

– Åtminstone i det korta perspektivet. Det finns många fina värden i namnet och det finns en bra och trogen kundkrets som ändå handlat under hösten och bidragit till att omsättningen ändå var ganska bra. Därtill finns kompetent personal förknippade med varumärket. Flera av de anställda  har fått erbjudande att komma in med ansökan och jag hoppas att många också ska vilja arbeta med oss. Men det ska vara motiverade medarbetare som också ska få utvecklas och få mer utbildning och vara delaktiga att bygga en ny affär med glädje och engagemang.

Vad ska du göra annorlunda mot tidigare?

– Det måste finnas en bra harmoni mellan affärsnyttan och kundnyttan. Vi ska skapa en sund fysisk handel; en bra destination och härlig miljö som människor vill komma till och framförallt ska vi satsa på att erbjuda en bra omnikanalupplevelse. Jag vill att många ska välja att handla av oss digitalt men hämta plaggen, prova och få en härlig service i butik. Vi ska skapa ett centrallager och också snabbt komma igång med click & collect  men även hemkörning, säger Jan Thorstensson.

Men han säger också att det handlar om förändringar i sortimentet med fler internationella varumärken, fokus på bra sortiment av jackor, barnklädessortiment och därtill ska butikerna fräschas upp.

– Jag tror på stordriftsfördelar och på att kunna skriva bra avtal med leverantörerna. Många är försiktiga i dag men jag upplever att de leverantörer som vi vill arbeta med är positiva för det börjar att bli svårt att hitta multibrandbutiker i Stockholm att sälja till.

Jan Thorstensson driver idag butiker för Johnells i Kungens Kurva, Skärholmen och Vällingby centrum.

– Det här är en tuff satsning men jag tror att bra fysisk retail, i kombination med digital handel, har en framtid. Utmaningen är att  driva lönsamma butiker och inte sladda ned i diket för att få igång något direkt. Till påsk hoppas jag att vi verkligen ska vara igång med "nya" Thernlunds med ett bra och intressant vårsortiment i butikerna.

Mer om: Thernlunds
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Nyhetsbrev

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Arkiv

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Emmaus tredje second hand-butik

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Finska Posten köper Aditro

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Blir driftschef hos Löplabbet

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.109