23948sdkhjf

Ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Strongpoint i samarbete med Kroger-ägda Sunrise.

Retail technology-företaget Strongpoint har ingått ett partnerskap med Sunrise Technology, en del av USA:s största dagligvaruhandlare Kroger.

Läs också: Pricer backade – stororder ger jättelyft

Sunrise har sedan ett år tillbaka ett nära samarbete med Microsoft, där man utvecklar fullt integrerade tekniska lösningar som sammanför handlare, konsumenter och tillverkare på en gemensam plattform. StrongPoint kommer att vara exklusiv återförsäljare med fokus initialt på marknaderna i Norden och Baltikum.

– Vi är stolta att meddela att vi har ingått partnerskap med Sunrise Technology, och får därmed även ta del av frukterna av det nära samarbetet med Microsoft, där målet är att omdefiniera hela shopping-upplevelsen för konsumenter över hela världen och att sätta en helt ny standard för innovation inom branschen. Genom att ta Sunrises teknologi till Norden och Baltikum ser vi fram emot att i samarbete med våra lokala handlare stöpa om hela kundupplevelsen och skapa nya intäktsströmmar, säger Strongpoints vd Jacob Tveraabak, i en kommentar.

Sunrise Technologys produkt Retail as a Service (RaaS), som drivs via Microsofts molnplattform Azure, erbjuder en rad möjligheter såsom datainsamling för konsumentinsikter, ökad produktivitet hos anställda, bättre lagerhantering, förbättrad kundupplevelse samt möjliggör hyperpersonalisering genom den egenutvecklade produkten The Edge Shelf (Enhanced Display for Grocery Environment) – digitala hyllister för handeln.

Norgebaserade Strongpoint redovisar i dag också sitt resultat för det fjärde kvartalet 2019. Samtidigt som omsättningen sjönk till 299,0 miljoner norska kronor (307,9), ökade ebitda-resultatet till 30,6 miljoner kronor (22,5).

För helåret 2019 ökade omsättningen till 1 111,7 miljoner kronor (1 067,7), och ebitda-resultatet till 98,2 miljoner kronor (67,5).

Bolaget presenterade också långsiktiga mål på en omsättning 25 miljarder norska kronor och ebitda-marginaler på 13-15 procent till 2025.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Cervera ökade försäljningen – digitalt och fysiskt

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Mathem tar in 500 miljoner – 280 miljoner från AMF

Clas Ohlson går in med ytterligare 27 miljoner kronor och äger nu 8,1 procent.

Tolfte butiken för Edblad

Nyhetsbrev

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Arkiv
1

Klart: Här är butikerna som Teknikmagasinet driver vidare

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Företagen med bäst kundservice

1

”Förr fick man gå på riktiga utbildningar”

Så förändras butikspersonalens roll.

Teknikmagasinet fortsätter stänga butiker

Här är butiksstängningarna som aviserats i veckan.

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Förbättrat helårsresultat för Lindex – ökar rejält digitalt

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Tillväxt för Löplabbet

Tvåsiffrig försäljningsökning för sportkonceptet.

Lekiabutik stängd – företaget i konkurs

Ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

Strongpoint i samarbete med Kroger-ägda Sunrise.

Twilfit uppköpt – rekonstruktion avslutas i vår

Dansk underklädesjätte förvärvar Twilfit.

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Optimera förvärvar i Arboga 

På nytt jobb
Ny vd för Ikea

Lyko: Positiv start på 2020

Klassiska lampaffär stänger

Vill underlätta driva fysisk retail

Ahlsell förvärvar Arbetsklädshuset

Fortsatt tilllväxt för Zetadisplay

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

På nytt jobb
Från Bryssel till Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Tikkurila med ny marknadsdirektör

Jetshop ser stor potential i Norge

Axfood passerar 50 miljarder

Se alla Företagens egna nyheter

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Sänd till en kollega

0.094