23948sdkhjf

Ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Strongpoint i samarbete med Kroger-ägda Sunrise.

Retail technology-företaget Strongpoint har ingått ett partnerskap med Sunrise Technology, en del av USA:s största dagligvaruhandlare Kroger.

Läs också: Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Sunrise har sedan ett år tillbaka ett nära samarbete med Microsoft, där man utvecklar fullt integrerade tekniska lösningar som sammanför handlare, konsumenter och tillverkare på en gemensam plattform. StrongPoint kommer att vara exklusiv återförsäljare med fokus initialt på marknaderna i Norden och Baltikum.

– Vi är stolta att meddela att vi har ingått partnerskap med Sunrise Technology, och får därmed även ta del av frukterna av det nära samarbetet med Microsoft, där målet är att omdefiniera hela shopping-upplevelsen för konsumenter över hela världen och att sätta en helt ny standard för innovation inom branschen. Genom att ta Sunrises teknologi till Norden och Baltikum ser vi fram emot att i samarbete med våra lokala handlare stöpa om hela kundupplevelsen och skapa nya intäktsströmmar, säger Strongpoints vd Jacob Tveraabak, i en kommentar.

Sunrise Technologys produkt Retail as a Service (RaaS), som drivs via Microsofts molnplattform Azure, erbjuder en rad möjligheter såsom datainsamling för konsumentinsikter, ökad produktivitet hos anställda, bättre lagerhantering, förbättrad kundupplevelse samt möjliggör hyperpersonalisering genom den egenutvecklade produkten The Edge Shelf (Enhanced Display for Grocery Environment) – digitala hyllister för handeln.

Norgebaserade Strongpoint redovisar i dag också sitt resultat för det fjärde kvartalet 2019. Samtidigt som omsättningen sjönk till 299,0 miljoner norska kronor (307,9), ökade ebitda-resultatet till 30,6 miljoner kronor (22,5).

För helåret 2019 ökade omsättningen till 1 111,7 miljoner kronor (1 067,7), och ebitda-resultatet till 98,2 miljoner kronor (67,5).

Bolaget presenterade också långsiktiga mål på en omsättning 25 miljarder norska kronor och ebitda-marginaler på 13-15 procent till 2025.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

Nyhetsbrev

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Arkiv

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.125