23948sdkhjf

Förbättrat helårsresultat för Lindex – ökar rejält digitalt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Konstnadskontroll och ökad digital försäljning bidrar dock till god resultatutveckling för helåret.

Lindex omsättning för fjärde kvartalet, oktober till december, minskade med 2,8 procent och uppgick till 159,7 miljoner euro (164,3), enligt ägaren Stockmanns bokslutskommuniké.

Läs också: Lindex prisas för franchisekoncept

I jämförbara valutakurser minskade försäljningen med 0,5 procent. Försäljningen ökade på alla huvudmarknader förutom i Finland, Baltikum och Tjeckien.

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till till 14,4 miljoner euro vilket var en minskning jämfört med 14,8 miljoner euro för motsvarande kvartal i fjol.

Även för helåret 2019 minskade omsättningen och uppgick till 575,8 miljoner euro (589,9).

Lindex rörelseresultat för 2019 förbättrades och uppgick till 340 miljoner kronor (298). Det justerade rörelseresultatet för 2019 uppgick till 369 miljoner kronor (312 ). I rapporten uppger Lindex att ”stark digital tillväxt samt god kostnadskontroll” bidragit till ökad lönsamhet. 

Läs också: Lindex lanseras på Zalando

Omräknat i svenska kronor ökade Lindex försäljning 2019 med 0,8 procent och den jämförbara försäljningen ökade med 1,2 procent i lokala valutor.

För fjärde kvartalet ökade försäljningen med 0,3 procent i svenska kronor och den jämförbara försäljningen ökade med 0,9 procent i lokala valutor. 

Lindex rörelseresultat för 2019 uppgick till 340 miljoner kronor (298). Det justerade rörelseresultatet för 2019 uppgick till 369 miljoner kronor (312). 

– Vi är mycket nöjda med vår starka utveckling under 2019 och avslutade året med en fin försäljningsökning. Vi har nästan tredubblat vårt resultat de senaste två åren vilket speglar Lindex starka tillväxt. Våra strategiska satsningar och alla medarbetares dedikerade arbete har varit centralt för vår framgångsrika utveckling, säger Susanne Ehnbåge, vd.

Läs också: Lindex stärker Stockmann

Digitalt ökade försäljningen med 24,3 procent under 2019 och med 16 procent för fjärde kvartalet och såväl snittköp som besökare och kunder ökade, enligt rapporten.

– Vi står inför ett mycket intressant och händelserikt 2020. Vi utvecklar ständigt vårt erbjudande och har nyligen lanserat vår nya inredningskollektion Lindex Baby Home. Vi optimerar vårt erbjudande baserat på våra kunders insikter och behov och vi kommer se fortsatt ökad tydlighet i våra modekoncept. Att vidareutveckla och stärka vårt butiksnät liksom vår digitala tillväxt är i fokus, där vårt samarbete med Zalando och lanseringen online i Kina är viktiga milstolpar i Lindex globala expansion, säger Susanne Ehnbåge.

I augusti i fjol meddelade ägaren Stockmann att styrelsen beslutat att undersöka strategiska alternativ för Lindex ägarskap och i bokslutkommunikén framgår att ”processen fortskrider planenligt”.
I rapporten skriver Stockmann också att planen framåt för kedjan är ökat digitalt fokus och internationell tillväxt och att butiksnätverket är ”välpresterande och flexibelt”.

Mer om: Lindex | Stockmann
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Nyhetsbrev

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Arkiv

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Emmaus tredje second hand-butik

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Forever 21 lever vidare trots konkursen

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Finska Posten köper Aditro

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Blir driftschef hos Löplabbet

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.126