23948sdkhjf

Förbättrat helårsresultat för Lindex – ökar rejält digitalt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Konstnadskontroll och ökad digital försäljning bidrar dock till god resultatutveckling för helåret.

Lindex omsättning för fjärde kvartalet, oktober till december, minskade med 2,8 procent och uppgick till 159,7 miljoner euro (164,3), enligt ägaren Stockmanns bokslutskommuniké.

Läs också: Stockmann i rekonstruktion

I jämförbara valutakurser minskade försäljningen med 0,5 procent. Försäljningen ökade på alla huvudmarknader förutom i Finland, Baltikum och Tjeckien.

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till till 14,4 miljoner euro vilket var en minskning jämfört med 14,8 miljoner euro för motsvarande kvartal i fjol.

Även för helåret 2019 minskade omsättningen och uppgick till 575,8 miljoner euro (589,9).

Lindex rörelseresultat för 2019 förbättrades och uppgick till 340 miljoner kronor (298). Det justerade rörelseresultatet för 2019 uppgick till 369 miljoner kronor (312 ). I rapporten uppger Lindex att ”stark digital tillväxt samt god kostnadskontroll” bidragit till ökad lönsamhet. 

Läs också: Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

Omräknat i svenska kronor ökade Lindex försäljning 2019 med 0,8 procent och den jämförbara försäljningen ökade med 1,2 procent i lokala valutor.

För fjärde kvartalet ökade försäljningen med 0,3 procent i svenska kronor och den jämförbara försäljningen ökade med 0,9 procent i lokala valutor. 

Lindex rörelseresultat för 2019 uppgick till 340 miljoner kronor (298). Det justerade rörelseresultatet för 2019 uppgick till 369 miljoner kronor (312). 

– Vi är mycket nöjda med vår starka utveckling under 2019 och avslutade året med en fin försäljningsökning. Vi har nästan tredubblat vårt resultat de senaste två åren vilket speglar Lindex starka tillväxt. Våra strategiska satsningar och alla medarbetares dedikerade arbete har varit centralt för vår framgångsrika utveckling, säger Susanne Ehnbåge, vd.

Läs också: Lindex ägare drar tillbaka resultatprognos

Digitalt ökade försäljningen med 24,3 procent under 2019 och med 16 procent för fjärde kvartalet och såväl snittköp som besökare och kunder ökade, enligt rapporten.

– Vi står inför ett mycket intressant och händelserikt 2020. Vi utvecklar ständigt vårt erbjudande och har nyligen lanserat vår nya inredningskollektion Lindex Baby Home. Vi optimerar vårt erbjudande baserat på våra kunders insikter och behov och vi kommer se fortsatt ökad tydlighet i våra modekoncept. Att vidareutveckla och stärka vårt butiksnät liksom vår digitala tillväxt är i fokus, där vårt samarbete med Zalando och lanseringen online i Kina är viktiga milstolpar i Lindex globala expansion, säger Susanne Ehnbåge.

I augusti i fjol meddelade ägaren Stockmann att styrelsen beslutat att undersöka strategiska alternativ för Lindex ägarskap och i bokslutkommunikén framgår att ”processen fortskrider planenligt”.
I rapporten skriver Stockmann också att planen framåt för kedjan är ökat digitalt fokus och internationell tillväxt och att butiksnätverket är ”välpresterande och flexibelt”.

Mer om: Lindex | Stockmann
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Katastrofsiffror för modehandeln i mars

Skobutiker i konkurs

Jula öppnar drive-in

Amazon pausar leveranstjänst

Färre e-handlar – då väljs mode och heminredning bort

E-handlaren inför korttidsarbete

Nyhetsbrev

Jaber i konkurs

Arkiv

Instabox tar in kapital – 400 miljoner investeras i bolaget

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Då stänger resten av Gamestop-butikerna

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Hemmafixbutiker ser uppsving under coronakrisen

Ny marknadschef på Björn Borg

NP Nilsson öppnar ny bygghandel

Bygghemma blir BHG

Föreslås till Kinneviks styrelse

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Kappahl klarar inte hyran

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Jula omorganiserar personal

Byggmax öppnar ännu en butik

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

1

DEBATT
”Hög tid för fastighetsägarna att ta ansvar”

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Bilhandeln flyttar online

Clas Ohlson fixar i mobilen

H&M har inlett dialog om permitteringar

1

Explosion av nya medlemmar till Handels

Systembolaget till ny stadskärna

XXL tar in kapital

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

Walmart tar tempen på sina anställda

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.203