23948sdkhjf

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Osunda returvanor från e-handeln slår igenom i fysiska butiker, enligt ny statisk från betallösningsföretaget Adyen. Ökning är dock också ett bevis för att företagen blivit bättre på att integrera fysiska butiker med onlinehandeln.

Returerna inom såväl fysisk butik som e-handeln fortsätter att öka enligt betallösningsföretaget Adyen.

Läs också: Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Statistiken visar att det är inom e-handeln som returena ökade mest under 2019 jämfört med 2018. Men även andelen returer i fysiska butiker ökade i fjol och Adyen siar att det är förändrade konsumtionsmönster från digital handel som slår igenom även i fysiska butiker.

– Våra förändrade returvanor är ett bevis på att fler svenska handlare lyckats etablera sin omnikanal. Många konsumenter handlar idag sina varor online och lämnar sedan tillbaka de oönskade köpen i fysiska butiker. För skapa ett mer hållbart retursystem behöver skiftet till omnikanal genomsyra hela organisationen. Genom sammankopplade lager och säljkanaler möjliggörs smidigare omniresor. På så sätt undviker vi dyra returresor och hjälper miljön på traven, säger Tobias Lindh, chef i Norden- och Baltikumchef på Adyen.

Högst returfrekenvens skedde tidigare och normalt vid årskiftet och shoppingdagar som Singles day, Black friday och Cyber monday men nya konsumtionsmönster jämnar ut returflödet över året.

Något som också enligt Adyen har att göra med att ”handelsvolymen inte ökade lika kraftigt under handelshögtiderna som tidigare år”.

Adyen menar att företagens och kedjornas nästa steg för ett bättre returflöde är att effektivisera logistiken så att ett köp eller en retur inte behöver ta omvägar för att nå sitt slutmål.

Mer om: Adyen
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Arkiv

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Här byter Apoteket Hjärtat läge

Zalando öppnar fler butiker

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.176