23948sdkhjf

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Osunda returvanor från e-handeln slår igenom i fysiska butiker, enligt ny statisk från betallösningsföretaget Adyen. Ökning är dock också ett bevis för att företagen blivit bättre på att integrera fysiska butiker med onlinehandeln.

Returerna inom såväl fysisk butik som e-handeln fortsätter att öka enligt betallösningsföretaget Adyen.

Läs också: Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Statistiken visar att det är inom e-handeln som returena ökade mest under 2019 jämfört med 2018. Men även andelen returer i fysiska butiker ökade i fjol och Adyen siar att det är förändrade konsumtionsmönster från digital handel som slår igenom även i fysiska butiker.

– Våra förändrade returvanor är ett bevis på att fler svenska handlare lyckats etablera sin omnikanal. Många konsumenter handlar idag sina varor online och lämnar sedan tillbaka de oönskade köpen i fysiska butiker. För skapa ett mer hållbart retursystem behöver skiftet till omnikanal genomsyra hela organisationen. Genom sammankopplade lager och säljkanaler möjliggörs smidigare omniresor. På så sätt undviker vi dyra returresor och hjälper miljön på traven, säger Tobias Lindh, chef i Norden- och Baltikumchef på Adyen.

Högst returfrekenvens skedde tidigare och normalt vid årskiftet och shoppingdagar som Singles day, Black friday och Cyber monday men nya konsumtionsmönster jämnar ut returflödet över året.

Något som också enligt Adyen har att göra med att ”handelsvolymen inte ökade lika kraftigt under handelshögtiderna som tidigare år”.

Adyen menar att företagens och kedjornas nästa steg för ett bättre returflöde är att effektivisera logistiken så att ett köp eller en retur inte behöver ta omvägar för att nå sitt slutmål.

Mer om: Adyen
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Nyhetsbrev

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Arkiv

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Emmaus tredje second hand-butik

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Finska Posten köper Aditro

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.171