23948sdkhjf

Pricer backade – stororder ger jättelyft

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Pricers omsättning och vinst sjönk under det fjärde kvartalet, men orderingången ökade med över 200 procent.

Läs också: Ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

Pricer, som utvecklar prisinformationssystem, redovisar ett resultat efter skatt på 19,2 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2019 (25,8). Resultatet per aktie uppgick till 0:17 kronor (0:23).

Nettoomsättningen uppgick till 238 miljoner kronor (386).

Orderingången var 843 miljoner kronor (274), en ökning med 208 procent jämfört med samma period föregående år. I orderingången för kvartalet ingår en större order på cirka 625 miljoner kronor från en ledande amerikansk detaljhandelskedja, uppger bolaget.

Bruttomarginalen uppgick till 36,3 procent (20,6) och rörelseresultatet blev 24 miljoner kronor (29).

Läs också: Fortsatt tilllväxt för Zetadisplay

Styrelsen föreslår en utdelning om 0:80 kronor per aktie för helåret 2019 (0:60).

Pricer går in i 2020 med en "rekordhög" orderstock om drygt 730 miljoner kronor på en marknad som visar tydliga tecken på fortsatt stark tillväxt.

Så sammanfattar Pricers vd Helena Holmgren utvecklingen i bokslutsrapporten.

"Vår samlade bild kvarstår att marknadsaktiviteten är hög och att våra satsningar på försäljnings- och marknadsrelaterade aktiviteter genererat ett ökat intresse för våra produkter på flera marknader. Marknadspotentialen är fortsatt mycket stor då penetrationsgraden av ESL (Electronic Shelf Label)-system är väldigt låg och pappersetiketten fortfarande den främsta konkurrenten", skriver hon.

Läs också: Axfood passerar 50 miljarder

Helena Holmgren uppger vidare att det är för tidigt att dra slutsatser avseende coronavirusets effekter på bolagets produktions- och leveranskapacitet, men skriver att bolaget följer utvecklingen noga och är i nära dialog med sina underleverantörer.

"För leveranser i närtid har vi en tillräcklig lagernivå", skriver hon.

Under det fjärde kvartalet uppgick Pricers orderingång till 843 miljoner kronor (274), en ökning med 208 procent jämfört med samma kvartal föregående år. I orderingången ingår en större uppföljningsorder om cirka 625 miljoner kronor från en ledande amerikansk detaljhandelskedja avseende installation av Pricers system i ytterligare 450 butiker i USA under 2020, vilket bolaget tidigare meddelat.

Helena Holmgren upprepar tidigare besked om att tidpunkten för stora kundprojekt skapar volatilitet sett till både orderingång och omsättning.

Källa: Nyhetsbyrån Direkt
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Nyhetsbrev

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Arkiv

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Emmaus tredje second hand-butik

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Finska Posten köper Aditro

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.109