23948sdkhjf

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Halverat butiksbestånd påverkar försäljningen under fjärde kvartalet.

Bolagets detaljhandelsverksamhet, egen försäljning till konsument via butiker och webbshop samt via nyförvärvade secondhandplattformen Used By, minskade med 35 procent till 24,3 miljoner kronor (37,2) under fjärde kvartalet.


Även intäkterna från grossistledet minskade för modebolaget med 34 procent jämfört med föregående år och uppgick under fjärde kvartalet till 19,0 miljoner kronor (28,5).

Försäljningstappet är ett resultat av bland annat färre egna butiker på en utmanande marknad men även minskad kundtrafik samt en lägre grad av rea och kampanjer jämfört med samma period föregående år, menar bolaget i rapporten.

Modebolaget har arbetat med att minska varulagret och sälja kvantiteter av plagg från äldre säsonger samtidigt som inköpen har optimerats utifrån rådande förutsättningar heter det i rapporten.

Varulagret uppgick vid årets slut till 41,7 miljoner kronor jämfört med 80,6 miljoner kronor vid årets slut 2018. ”Med hänsyn tagen till rådande marknadsförutsättningar, där många aktörer erbjuder äldre säsonger till kraftigt rabatterade priser, gjordes en mer konservativ bedömning av värdet på kvarvarande kvantiteter av äldre säsonger vid årets slut", skriver bolaget i rapporten.

Under året har åtta av bolagets egna butiker stängts. Förhandlingar pågår om ytterligare stängningar och fokus ligger på att öka onlineförsäljningen och försäljningen via starka återförsäljare och partner.

Odd Mollys totala nettoomsättningen minskade med 33 procent till 43,9 miljoner kronor (65,7) under fjärde kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till -26,9 miljoner kronor (-22,6).

Resultat efter skatt uppgick till -28,5 miljoner (-20,7). Bruttovinstmarginalen uppgick till 33,4 procent (52,4).

Det nyligen förvärvade fastighetsbolaget genererade intäkter om 0,4 miljoner kronor sedan tillträdet den 19 december.

I rapporten skriver bolaget att ”det pågående åtgärdsprogrammet, som väntas sänka Odd Mollys driftskostnader med omkring 75 miljoner kronor på helårsbasis med full effekt under 2020, löper på och vi realiserar kostnadsbesparingar enligt plan”.

– Vi ser fram emot att möta våren som ett starkare varumärkesföretag och tillvarata möjligheterna med våra förvärv, fortsätta utveckla Odd Molly och relansera Hunkydory, skriver Jennie Högstedt Björk i rapporten.

Under helåret 2019 uppgick den totala nettoomsättningen till 269,4 miljoner kronor (346,9) vilket var en minskning Rörelseresultatet uppgick till -71,6 miljoner kronor (-60,6). Resultat efter skatt uppgick till -75,9 miljoner kronor (-53,5).

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Snabbgross

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Ökning för Clas Ohlson: ”Tydligt att vi träffat rätt”

Clas Ohlsons försäljning ökade med 5 procent i juni.

Drömkvartal för Byggmax – corona och tidig vår eldade på försäljningen

Kunderna fick inte nog av hemmafixandet.

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Nyhetsbrev

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Arkiv

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Dagens Handels systertidning Fri Köpenskap.

G-star Raw i konkurs i Sverige

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.125