23948sdkhjf

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Halverat butiksbestånd påverkar försäljningen under fjärde kvartalet.

Bolagets detaljhandelsverksamhet, egen försäljning till konsument via butiker och webbshop samt via nyförvärvade secondhandplattformen Used By, minskade med 35 procent till 24,3 miljoner kronor (37,2) under fjärde kvartalet.


Även intäkterna från grossistledet minskade för modebolaget med 34 procent jämfört med föregående år och uppgick under fjärde kvartalet till 19,0 miljoner kronor (28,5).

Försäljningstappet är ett resultat av bland annat färre egna butiker på en utmanande marknad men även minskad kundtrafik samt en lägre grad av rea och kampanjer jämfört med samma period föregående år, menar bolaget i rapporten.

Modebolaget har arbetat med att minska varulagret och sälja kvantiteter av plagg från äldre säsonger samtidigt som inköpen har optimerats utifrån rådande förutsättningar heter det i rapporten.

Varulagret uppgick vid årets slut till 41,7 miljoner kronor jämfört med 80,6 miljoner kronor vid årets slut 2018. ”Med hänsyn tagen till rådande marknadsförutsättningar, där många aktörer erbjuder äldre säsonger till kraftigt rabatterade priser, gjordes en mer konservativ bedömning av värdet på kvarvarande kvantiteter av äldre säsonger vid årets slut", skriver bolaget i rapporten.

Under året har åtta av bolagets egna butiker stängts. Förhandlingar pågår om ytterligare stängningar och fokus ligger på att öka onlineförsäljningen och försäljningen via starka återförsäljare och partner.

Odd Mollys totala nettoomsättningen minskade med 33 procent till 43,9 miljoner kronor (65,7) under fjärde kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till -26,9 miljoner kronor (-22,6).

Resultat efter skatt uppgick till -28,5 miljoner (-20,7). Bruttovinstmarginalen uppgick till 33,4 procent (52,4).

Det nyligen förvärvade fastighetsbolaget genererade intäkter om 0,4 miljoner kronor sedan tillträdet den 19 december.

I rapporten skriver bolaget att ”det pågående åtgärdsprogrammet, som väntas sänka Odd Mollys driftskostnader med omkring 75 miljoner kronor på helårsbasis med full effekt under 2020, löper på och vi realiserar kostnadsbesparingar enligt plan”.

– Vi ser fram emot att möta våren som ett starkare varumärkesföretag och tillvarata möjligheterna med våra förvärv, fortsätta utveckla Odd Molly och relansera Hunkydory, skriver Jennie Högstedt Björk i rapporten.

Under helåret 2019 uppgick den totala nettoomsättningen till 269,4 miljoner kronor (346,9) vilket var en minskning Rörelseresultatet uppgick till -71,6 miljoner kronor (-60,6). Resultat efter skatt uppgick till -75,9 miljoner kronor (-53,5).

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Nyhetsbrev

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Arkiv

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Emmaus tredje second hand-butik

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Finska Posten köper Aditro

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.125