23948sdkhjf

E-handlarna bildar egen organisation för hållbar e-handel

Hållbarhet har hamnat allt högre på agendan även inom e-handeln. Nu bildar Sveriges e-handlare en egen organisation för att skapa en hållbar svensk e-handel. Organisationen Hållbar E-handel ska verka för en hållbarare e-handel genom kunskap, kommunikation och samverkan.

– Det här är ett väldigt viktigt initiativ för alla oss som jobbar med e-handel. Alla e-handlare behöver ta ett stort ansvar för sitt eget hållbarhetsarbete och det ska vi hjälpa till med, säger Patrik Rees, vd på E-business Partner och nybliven ordförande för Hållbar E-handel.

Den nya organisationen bildades under ett möte tidigare i februari initierat av e-handlarnas branschforum Ehandel. Vid mötet, där e-handlare som Apotea, Ideal of Sweden, Bubbleroom, Skincity och Bygghemma fanns representerade, betonades att det viktigaste perspektivet för svensk e-handel bör vara konsumenterna.

– Vi behöver fokusera på det som konsumenterna så starkt kopplar till e-handel i dag, själva leveransen. Det är det som tydligt särskiljer e-handel mot traditionell handel, säger Pär Svärdson, vd på Apotea.

Hållbar E-handel är ett medlemskap för företag som vill verka för en hållbarare svensk e-handel.

– Vi har ingen illusion om att det finns e-handlare som i dag är hållbara till 100 procent. Men vi har en stark tro på att 100 procent av e-handlarna vill bidra till en mer hållbar e-handel, säger Sanna Thurdin, affärsutvecklingschef Ehandel och en av initiativtagarna.

De hållbarhetsansvariga bildar även ett eget nätverk med möjlighet att byta kunskap, erfarenheter och initiera projekt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Nordby över fyra miljarder igen – siktar på rekord 2023
Mode och inredning till Väla
Nyemission och besparingar för förlusttyngt Nelly
Footways försäljning rasar
Nu satsar entreprenören bakom digitalt optikkoncept på butiker
Apotekets e-handelsförsäljning minskar – investeringar tyngde resultatet under fjärde kvartalet
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.11