23948sdkhjf

E-handlarna bildar egen organisation för hållbar e-handel

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Hållbarhet har hamnat allt högre på agendan även inom e-handeln. Nu bildar Sveriges e-handlare en egen organisation för att skapa en hållbar svensk e-handel. Organisationen Hållbar E-handel ska verka för en hållbarare e-handel genom kunskap, kommunikation och samverkan.

Läs också: De ska göra en omogen bransch hållbar

– Det här är ett väldigt viktigt initiativ för alla oss som jobbar med e-handel. Alla e-handlare behöver ta ett stort ansvar för sitt eget hållbarhetsarbete och det ska vi hjälpa till med, säger Patrik Rees, vd på E-business Partner och nybliven ordförande för Hållbar E-handel.

Den nya organisationen bildades under ett möte tidigare i februari initierat av e-handlarnas branschforum Ehandel. Vid mötet, där e-handlare som Apotea, Ideal of Sweden, Bubbleroom, Skincity och Bygghemma fanns representerade, betonades att det viktigaste perspektivet för svensk e-handel bör vara konsumenterna.

– Vi behöver fokusera på det som konsumenterna så starkt kopplar till e-handel i dag, själva leveransen. Det är det som tydligt särskiljer e-handel mot traditionell handel, säger Pär Svärdson, vd på Apotea.

Hållbar E-handel är ett medlemskap för företag som vill verka för en hållbarare svensk e-handel.

– Vi har ingen illusion om att det finns e-handlare som i dag är hållbara till 100 procent. Men vi har en stark tro på att 100 procent av e-handlarna vill bidra till en mer hållbar e-handel, säger Sanna Thurdin, affärsutvecklingschef Ehandel och en av initiativtagarna.

De hållbarhetsansvariga bildar även ett eget nätverk med möjlighet att byta kunskap, erfarenheter och initiera projekt.

Läs mer om: hållbarhet
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

18 frågor och svar om Amazon: Allt du bör veta för att sälja hos nätjätten

Amazon har påbörjat lanseringen i Sverige och det är hög tid att agera. Amazon-experten Anna Nordlander svarar på de frågor som du inte har vågat ställa.

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

1 500 jobb hotade hos WHSmith

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

Här stänger modekedjan

Nyhetsbrev

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Arkiv

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Jollyroom plockar in kapital

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Från Miinto till Zalando

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Makeup Mekka till Sverige

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.125