23948sdkhjf

Där vill kunderna ha sina hämtskåp

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Hämtskåp i anslutning till hemmet är populärast när kundkraven på e-handeln med mat växer, visar en ny undersökning.

Läs också: Ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

E-handeln med livsmedel fortsätter att öka. Allra mest växer click and collect. Enligt det senaste Dagligvaruindex, DVI, växte upphämtning av e-handlad mat med över 30 procent det senaste året.

I och med att kunderna ställer högre krav på flexibilitet, kommer fler leveransalternativ att behövas.

Nästa steg blir olika hubblösningar, enligt företaget Strongpoint.

Strongpoint, som bland annat levererar hämtskåpslösningar till dagligvaruhandeln, har gjort en konsumentundersökning med hjälp av undersökningsföretaget Yougov.

Läs också: ABS Wheels öppnar upp för franchise

Enligt undersökningen uppger nu 14 procent av alla svenskar mellan 18-74 år att de regelbundet handlar mat på nätet.

I dag väljer majoriteten av nätmatskunderna fortfarande hemleverans, men cirka var tredje kund som handlar på nätet väljer numera att hämta sin mat via någon click and collect-lösning.

Det innebär nya konsumentkrav på nya logistiklösningar.

”Hämta var du vill, när du vill och hur du vill” är vad allt fler förväntar sig: enligt undersökningen uppger 24 procent att möjligheten att själv få välja när man får eller kan hämta upp sin mat som ett av de viktigaste kriterierna vid val av nätmatsleverantör. Det är till och med viktigare än en snabb leverans.

Läs också: Nytt butiksgrepp – ålderskontroll med ansiktsigenkänning

Cirka var tredje kund som handlar sin mat på nätet är enligt samma underökning ganska eller mycket intresserad av hämtskåpslösningar. Helst ser de hämtskåp i anslutning till hemmet, antingen utanför huset eller i gemensamt utrymme i fastigheten. Det är nära 80 procent av dem ganska eller mycket intresserade av.

Cirka varannan ser gärna att hämtskåpen står i anslutning till butiken. Helst skall den då stå utomhus. Runt var tredje uppger att de är intresserade av någon slags ”hubblösning”, dvs ett hämtskåp placerat vid en knutpunkt där många människor rör sig, till exempel vid infartsparkeringar och bensinstationer.

– Kunder i dag vill ha val eller i alla fall upplevda val, även om de väljer samma sak varje gång. Gissningsvis spelar hämtskåpen en viktig roll här och jag tror att vi kommer att få se en utveckling mot en 50/50-fördelning mellan hemleveranser och hämtskåp, säger Svetlana Kolesova, forskare inom marknadsföring och konsumentbeteende vid Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm, i en kommentar.

– Vi har tidigare sett att några av våra internationella kunder satsat på hubbar, alltså att placera ut hämtskåp på platser där det rör sig mycket människor, till exempel i shoppingcenter och vid större kontors- och bostadskomplex. Nu har vi tagit de första stegen även i Sverige i och med Willys pilotprojekt med Circle K, med mobila hämtskåp vid bensinstationer. Jag är övertygad om att vi kommer att få se en hel del spännande lösningar på området framöver, kommenterar Amanda Cremon, marknadschef på StrongPoint.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kappahl klarar inte hyran

Jula omorganiserar personal

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva kvar

Byggmax öppnar ännu en butik

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

Nyhetsbrev

1

DEBATT
”Hög tid för fastighetsägarna att ta ansvar”

Arkiv

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

Intersport permitterar och säger upp

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Så parerar H&M coronakrisen

Försäljningen rasade och nära halverades i mars.

Life tar över konkursad konkurrents butiker – siktar på att öppna inom ett par veckor

Detaljhandelskedjan tar över knappt hälften av Holland & Barretts butiker.

Ikeas moderbolag förvärvar AI-företag – lanserar ny app

Clas Ohlson fixar i mobilen

Bilhandeln flyttar online

1

Explosion av nya medlemmar till Handels

Anrik herrekipering i konkurs

H&M har inlett dialog om permitteringar

1

Postnord: Jätteökning av hemleveranser

Lämnar Bolist och går till Woody

Systembolaget till ny stadskärna

XXL tar in kapital

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

Walmart tar tempen på sina anställda

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Ska inspirera med tvådagarskoncept

Zalando vinstvarnar

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Bilhall blir trädgårdsbutik

ÖoB justerar öppettider – gör som dagligvaruhandeln

1

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

På nytt jobb
Hon tar över som vd för Ecster

Daymaker i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.126