23948sdkhjf

Där vill kunderna ha sina hämtskåp

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Hämtskåp i anslutning till hemmet är populärast när kundkraven på e-handeln med mat växer, visar en ny undersökning.

Läs också: Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

E-handeln med livsmedel fortsätter att öka. Allra mest växer click and collect. Enligt det senaste Dagligvaruindex, DVI, växte upphämtning av e-handlad mat med över 30 procent det senaste året.

I och med att kunderna ställer högre krav på flexibilitet, kommer fler leveransalternativ att behövas.

Nästa steg blir olika hubblösningar, enligt företaget Strongpoint.

Strongpoint, som bland annat levererar hämtskåpslösningar till dagligvaruhandeln, har gjort en konsumentundersökning med hjälp av undersökningsföretaget Yougov.

Läs också: Två nya chefer till Mathem – tar plats i ledningsgruppen

Enligt undersökningen uppger nu 14 procent av alla svenskar mellan 18-74 år att de regelbundet handlar mat på nätet.

I dag väljer majoriteten av nätmatskunderna fortfarande hemleverans, men cirka var tredje kund som handlar på nätet väljer numera att hämta sin mat via någon click and collect-lösning.

Det innebär nya konsumentkrav på nya logistiklösningar.

”Hämta var du vill, när du vill och hur du vill” är vad allt fler förväntar sig: enligt undersökningen uppger 24 procent att möjligheten att själv få välja när man får eller kan hämta upp sin mat som ett av de viktigaste kriterierna vid val av nätmatsleverantör. Det är till och med viktigare än en snabb leverans.

Läs också: Ny chef till Coop Online: ”En nyckelrekrytering”

Cirka var tredje kund som handlar sin mat på nätet är enligt samma underökning ganska eller mycket intresserad av hämtskåpslösningar. Helst ser de hämtskåp i anslutning till hemmet, antingen utanför huset eller i gemensamt utrymme i fastigheten. Det är nära 80 procent av dem ganska eller mycket intresserade av.

Cirka varannan ser gärna att hämtskåpen står i anslutning till butiken. Helst skall den då stå utomhus. Runt var tredje uppger att de är intresserade av någon slags ”hubblösning”, dvs ett hämtskåp placerat vid en knutpunkt där många människor rör sig, till exempel vid infartsparkeringar och bensinstationer.

– Kunder i dag vill ha val eller i alla fall upplevda val, även om de väljer samma sak varje gång. Gissningsvis spelar hämtskåpen en viktig roll här och jag tror att vi kommer att få se en utveckling mot en 50/50-fördelning mellan hemleveranser och hämtskåp, säger Svetlana Kolesova, forskare inom marknadsföring och konsumentbeteende vid Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm, i en kommentar.

– Vi har tidigare sett att några av våra internationella kunder satsat på hubbar, alltså att placera ut hämtskåp på platser där det rör sig mycket människor, till exempel i shoppingcenter och vid större kontors- och bostadskomplex. Nu har vi tagit de första stegen även i Sverige i och med Willys pilotprojekt med Circle K, med mobila hämtskåp vid bensinstationer. Jag är övertygad om att vi kommer att få se en hel del spännande lösningar på området framöver, kommenterar Amanda Cremon, marknadschef på StrongPoint.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Nyhetsbrev

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Arkiv

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.187