23948sdkhjf

Ikea säljer via tredje part – väljer Alibabas Tmall

Försäljning via tredje part för första gången i möbeljättens 77-åriga historia.

Ikea började på tisdagen sälja sina varor på kinesiska Alibabas e-handelsplattform Tmall. Det är första gången i Ikeas 77-åriga historia som bolaget säljer sina produkter genom en tredje part, skriver Reuters.

Läs också: Ikea ökar försäljningen i Sverige – näthandeln upp 40 procent

Målet med satsningen är att nå flera kunder i Kina, där fler konsumenter än i andra länder föredrar onlineplattformar som erbjuder en mängd olika varumärken.

Ikea uppger att bolaget betraktar sin virtuella butik på Tmall som ett komplement till de egna butikerna och den egna näthandeln.

"Vi ser detta som en god möjlighet att bli tillgängliga för många fler i Kina, särskilt i ljuset av hur den kinesiska digitala miljön ser ut", sade Tolga Oncu, retailchef vid Ingka som äger de flesta Ikeabutikerna globalt, till nyhetsbyrån.

Tmall-butiken är till att börja med ett sex månader långt test fokusera på den kinesiska östkusten och provinserna Jiangsu, Zhejiang och Anhui, samt staden Shanghai.

Ikea har 30 varuhus i Kina. Runt hälften har hållit stängt under den senaste tidens coronavirusutbrott. Utbrottet uppges dock inte ha påverkat tajmingen i Tmall-lanseringen.

I förra veckan meddelade Lindex att kedjan släpper ditt babysortiment på Tmall och sedan tidigare finns även flera av H&M:s varumärken på den kinesiska e-handelsplattformen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094