23948sdkhjf

Clas Ohlson: Coronavirus kan påverka resultat

| Av Börsredaktionen / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Ökad försäljning under viktigt kvartal för detaljhandelskedjan. God tillväxt även online.

Spridningen av coronavirus kan komma att påverka Clas Ohlsons resultat, vilket bolaget avser att återkomma till under kommande kvartal. Det skriver bolaget i sin delårsrapport för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Clas Ohlson skriver dock också att rådande läge inte bedöms ha väsentlig resultatpåverkan.

Läs också: Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

"Vår bedömning är att den framtida utvecklingen påverkas av återhämtningen i leverantörskedjorna i Kina samt ytterligare virusspridning i Norden, som kan påverka kundbeteendet. Därtill skulle en svagare makroekonomi sannolikt dämpa konsumtionen på sikt", skriver bolaget i rapporten.

Clas Ohlson skriver också att man bevakar utvecklingen och utvärderar scenarier för att kunna hantera konsekvenser beträffande produktion, inköp och leveranser samt förändrat kundbeteende.

Clas Ohlsons rörelseresultat under det tredje kvartalet, november-januari, i det brutna räkenskapsåret 2019/2020 uppgick till 378 miljoner kronor (105).

Analytiker hade i snitt räknat med ett rörelseresultat på 398 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning av tre estimat. Det underliggande rörelseresultatet var 368 miljoner kronor (363), mot väntade 390 miljoner. Bruttomarginalen blev 40,1 procent. Förväntat var 40,3 procent, enligt Infront. Clas Ohlsons försäljning i kvartalet uppgick till 2.906 miljoner, vilket har meddelats tidigare.

Läs också: Clas Ohlson tappar fart – permitterar och minskar organisationen

Clas Ohlsons bruttomarginal sjönk till 40,1 procent (40,4) i det tredje kvartalet (november-januari) negativt påverkad av en starkare inköpsvaluta (amerikanska dollar). Effekten motverkades till stor del av förbättrad produktmix, minskade varuförsörjningskostnader och positiva effekter från valutasäkringar i norska kronor. Det framgår av delårsrapporten. "När vi summerar Clas Ohlsons viktigaste kvartal, där julhandeln ingår, kan vi konstatera att vår försäljning i Norden ökade organiskt med 2 procent på våra hemmamarknader Sverige, Norge och Finland, trots färre butiker och ett utmanande marknadsklimat. Tillväxten online var fortsatt god", skriver vd Lotta Lyrå.

Inom Clas Ohlsons handlingsprogram CO100+ är nu det flesta aktiviteter genomförda. "Sammantaget innebär detta att vi tagit ytterligare steg mot målsättningen att nå en rörelsemarginal på 4-6 procent under innevarande år. Ett kvartal återstår av programmet och vi kommer i samband med att vi stänger verksamhetsåret redovisa uppnådda effekter", uppger vd:n.

Detaljhandelskedjans totala försäljning steg med 5 procent under februari. Den organiska försäljningen steg med 6 procent. Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta steg 8 procent under perioden.

Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 16 procent under månaden. Butiksbeståndet har minskats med nio butiker netto jämfört med samma månad föregående år. Antalet butiker uppgick per den sista februari till 229 stycken. I Sverige steg försäljningen med 6 procent. I Norge steg försäljningen organiskt med 11 procent, i Finland var den också upp 11 procent och regionen Utanför Norden, där bolaget håller på att stänga butiker i Storbritannien och Tyskland, visade en minskning på 78 procent.

Mer om: Clas Ohlson
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

På nytt jobb
Han kliver upp som vd för HL Display

Footway vill köpa Caliroots

Nu öppnar Ronneby Outlet

Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Nyhetsbrev

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

Arkiv

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Kungsängen öppnar hos Åhléns

1

Här byter Life läge

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Sellpy växer och nyanställer

På nytt jobb
Plantagen med ny vd igen

Har ett förflutet från Ica Sverige och Procter & Gamble.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

TEKNIK
Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Woody värvar fler delägare från Bolist

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Jysk nära 150 butiker i Sverige

Gateau öppnar nytt – på nätet

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.171