23948sdkhjf

Clas Ohlson: Coronavirus kan påverka resultat

| Av Börsredaktionen / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Ökad försäljning under viktigt kvartal för detaljhandelskedjan. God tillväxt även online.

Spridningen av coronavirus kan komma att påverka Clas Ohlsons resultat, vilket bolaget avser att återkomma till under kommande kvartal. Det skriver bolaget i sin delårsrapport för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Clas Ohlson skriver dock också att rådande läge inte bedöms ha väsentlig resultatpåverkan.

Läs också: Ökning för Clas Ohlson: ”Tydligt att vi träffat rätt”

"Vår bedömning är att den framtida utvecklingen påverkas av återhämtningen i leverantörskedjorna i Kina samt ytterligare virusspridning i Norden, som kan påverka kundbeteendet. Därtill skulle en svagare makroekonomi sannolikt dämpa konsumtionen på sikt", skriver bolaget i rapporten.

Clas Ohlson skriver också att man bevakar utvecklingen och utvärderar scenarier för att kunna hantera konsekvenser beträffande produktion, inköp och leveranser samt förändrat kundbeteende.

Clas Ohlsons rörelseresultat under det tredje kvartalet, november-januari, i det brutna räkenskapsåret 2019/2020 uppgick till 378 miljoner kronor (105).

Analytiker hade i snitt räknat med ett rörelseresultat på 398 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning av tre estimat. Det underliggande rörelseresultatet var 368 miljoner kronor (363), mot väntade 390 miljoner. Bruttomarginalen blev 40,1 procent. Förväntat var 40,3 procent, enligt Infront. Clas Ohlsons försäljning i kvartalet uppgick till 2.906 miljoner, vilket har meddelats tidigare.

Läs också: Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Clas Ohlsons bruttomarginal sjönk till 40,1 procent (40,4) i det tredje kvartalet (november-januari) negativt påverkad av en starkare inköpsvaluta (amerikanska dollar). Effekten motverkades till stor del av förbättrad produktmix, minskade varuförsörjningskostnader och positiva effekter från valutasäkringar i norska kronor. Det framgår av delårsrapporten. "När vi summerar Clas Ohlsons viktigaste kvartal, där julhandeln ingår, kan vi konstatera att vår försäljning i Norden ökade organiskt med 2 procent på våra hemmamarknader Sverige, Norge och Finland, trots färre butiker och ett utmanande marknadsklimat. Tillväxten online var fortsatt god", skriver vd Lotta Lyrå.

Inom Clas Ohlsons handlingsprogram CO100+ är nu det flesta aktiviteter genomförda. "Sammantaget innebär detta att vi tagit ytterligare steg mot målsättningen att nå en rörelsemarginal på 4-6 procent under innevarande år. Ett kvartal återstår av programmet och vi kommer i samband med att vi stänger verksamhetsåret redovisa uppnådda effekter", uppger vd:n.

Detaljhandelskedjans totala försäljning steg med 5 procent under februari. Den organiska försäljningen steg med 6 procent. Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta steg 8 procent under perioden.

Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 16 procent under månaden. Butiksbeståndet har minskats med nio butiker netto jämfört med samma månad föregående år. Antalet butiker uppgick per den sista februari till 229 stycken. I Sverige steg försäljningen med 6 procent. I Norge steg försäljningen organiskt med 11 procent, i Finland var den också upp 11 procent och regionen Utanför Norden, där bolaget håller på att stänga butiker i Storbritannien och Tyskland, visade en minskning på 78 procent.

Läs mer om: Clas Ohlson
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

1 500 jobb hotade hos WHSmith

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

4 959 759 kronor har använts för hyresrabatter till Departements & Stores.

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

Här stänger modekedjan

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Nyhetsbrev

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Arkiv

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Jollyroom plockar in kapital

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Från Miinto till Zalando

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Makeup Mekka till Sverige

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.125