23948sdkhjf

Clas Ohlson: Coronavirus kan påverka resultat

| Av Börsredaktionen / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Ökad försäljning under viktigt kvartal för detaljhandelskedjan. God tillväxt även online.

Spridningen av coronavirus kan komma att påverka Clas Ohlsons resultat, vilket bolaget avser att återkomma till under kommande kvartal. Det skriver bolaget i sin delårsrapport för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Clas Ohlson skriver dock också att rådande läge inte bedöms ha väsentlig resultatpåverkan.

Läs också: Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

"Vår bedömning är att den framtida utvecklingen påverkas av återhämtningen i leverantörskedjorna i Kina samt ytterligare virusspridning i Norden, som kan påverka kundbeteendet. Därtill skulle en svagare makroekonomi sannolikt dämpa konsumtionen på sikt", skriver bolaget i rapporten.

Clas Ohlson skriver också att man bevakar utvecklingen och utvärderar scenarier för att kunna hantera konsekvenser beträffande produktion, inköp och leveranser samt förändrat kundbeteende.

Clas Ohlsons rörelseresultat under det tredje kvartalet, november-januari, i det brutna räkenskapsåret 2019/2020 uppgick till 378 miljoner kronor (105).

Analytiker hade i snitt räknat med ett rörelseresultat på 398 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning av tre estimat. Det underliggande rörelseresultatet var 368 miljoner kronor (363), mot väntade 390 miljoner. Bruttomarginalen blev 40,1 procent. Förväntat var 40,3 procent, enligt Infront. Clas Ohlsons försäljning i kvartalet uppgick till 2.906 miljoner, vilket har meddelats tidigare.

Läs också: Södra nästa för Clas Ohlsons Lotta Lyrå

Clas Ohlsons bruttomarginal sjönk till 40,1 procent (40,4) i det tredje kvartalet (november-januari) negativt påverkad av en starkare inköpsvaluta (amerikanska dollar). Effekten motverkades till stor del av förbättrad produktmix, minskade varuförsörjningskostnader och positiva effekter från valutasäkringar i norska kronor. Det framgår av delårsrapporten. "När vi summerar Clas Ohlsons viktigaste kvartal, där julhandeln ingår, kan vi konstatera att vår försäljning i Norden ökade organiskt med 2 procent på våra hemmamarknader Sverige, Norge och Finland, trots färre butiker och ett utmanande marknadsklimat. Tillväxten online var fortsatt god", skriver vd Lotta Lyrå.

Inom Clas Ohlsons handlingsprogram CO100+ är nu det flesta aktiviteter genomförda. "Sammantaget innebär detta att vi tagit ytterligare steg mot målsättningen att nå en rörelsemarginal på 4-6 procent under innevarande år. Ett kvartal återstår av programmet och vi kommer i samband med att vi stänger verksamhetsåret redovisa uppnådda effekter", uppger vd:n.

Detaljhandelskedjans totala försäljning steg med 5 procent under februari. Den organiska försäljningen steg med 6 procent. Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta steg 8 procent under perioden.

Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 16 procent under månaden. Butiksbeståndet har minskats med nio butiker netto jämfört med samma månad föregående år. Antalet butiker uppgick per den sista februari till 229 stycken. I Sverige steg försäljningen med 6 procent. I Norge steg försäljningen organiskt med 11 procent, i Finland var den också upp 11 procent och regionen Utanför Norden, där bolaget håller på att stänga butiker i Storbritannien och Tyskland, visade en minskning på 78 procent.

Mer om: Clas Ohlson
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Dagens Handels systertidning Fri Köpenskap.

G-star Raw i konkurs i Sverige

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Arkiv

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.109