23948sdkhjf

"Se butiken som en teater – och bli unik"

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Retailforskaren Malin Sundström i en krönika om begreppet Retail Theatre.

Organizational Theatre är en metafor och begrepp som det har talats en del om i restaurang- och servicebranschen, men som mer eller mindre fallit i glömska. För något år sedan började begreppet dyka upp igen och ser ut att genomgå en pånyttfödelse. Fler och fler handelsaktörer talar om Retail Theatre, framför allt i Storbritannien och Nordamerika, och inviger upplevelsebutiker som utlovar minnesvärda upplevelser i sagolika miljöer.

Men vad är kärnan i begreppet Retail Theatre, och krävs det ohyggliga investeringar för att kunna erbjuda sina kunder ett skådespel?

Genom att betrakta sin verksamhet som en teater uppstår nya perspektiv på både kunder och medarbetare, samtidigt som platsen (butiken, köpcentrat, destinationen) och dess uttryck (atmosfären, känslan) ges en mer central roll.

De som använder ett dramaturgiskt perspektiv och ser på sin verksamhet som en detaljhandelsteater flyttar fokus från omsättning (varor mot pengar) till kunder, medarbetare, men framför allt: får ett naturligt fokus på det upplevda värdet.

All teaterverksamhet har som syfte att leverera värde till sin publik, vilket ”mäts” genom förutbestämda publikeffekter. Man vill få människor att skratta, gråta, tänka efter, bli upprörda, eller kanske rent av delaktiga i skådespelet. Publikens roll och emotionella respons är odiskutabelt det viktigaste och till sin hjälp har man manuskript, skådespelare, scen, rekvisita, och kulisser som skickligt orkestreras av regissören.

Genom att betrakta sin butiksverksamhet med ett Retail Theatre-perspektiv blir det lättare att bygga unika konkurrensfördelar, fördelar som är svåra att kopiera och därmed mer uthålliga.

Svenska handelsföretag har börjat inse att det inte går att konkurrera med de globala handelsaktörerna när det gäller pris och sortiment, men de alternativa strategier som valts har hittills inte väckt så mycket klang och jubel. Det var länge sedan som ett handelsföretag blev omtalat på samma sätt som en riktigt bra teaterupplevelse.

Jag tror det är dags för handeln att bli bra på det som är viktigt: kundinsikt, värde, innovation och medarbetarskap. Och jag tror att några av våra svenska handelsföretag skulle kunna bli riktigt bra på att erbjuda underhållning till folket. Scenerna finns ju redan där, skådespelarna är på plats (om än något slitna och luttrade) och publiken väntar otåligt på säsongens repertoar. Det som saknas är ett bra manuskript och en skicklig regissör.

Så tänk teater! Berör era kunder! Utmana dem! Bjud på skratt och gråt! Överraska! 

Malin Sundström är ekonomie doktor och docent vid högskolan i Borås och Swedish Institute for Innovative Retailing (SIIR)

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Hos dem ökar e-handeln mest

Footways omsättning backar

Förändringar i Väsby centrum – Willys tar över efter Coop

Cervera presenterar nytt affärsområde

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Nyhetsbrev

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Arkiv

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

Här öppnar Glitter

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Nytt cityläge för Kjell & Company

Nu öppnar Ronneby Outlet

Footway vill köpa Caliroots

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

Kungsängen till Åhléns

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Jysk nära 150 butiker i Sverige

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.109