23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Så påverkas H&M:s försäljning av coronaviruset

Butiker i flera länder stängda. Gradvis återhämtning i Kina.

I första kvartalet 2020,1 december 2019 till 29 februari 2020, ökade H&M-gruppens nettoomsättning med 8 procent till miljoner kronor 54 948 (51 015). I lokala valutor blev ökningen 5 procent. Exkluderat för Kina, Hongkong, Singapore, Macau, Japan och Taiwan ökade koncernens försäljning under kvartalet med 7 procent i lokala valutor.

I pressmeddelandet skriver koncernen att försäljningsutvecklingen under andra halvan av kvartalet har påverkats negativt av situationen kopplad till Covid-19-viruset, främst i Kina där  334 butiker av koncernens 518 butiker stängda under februari, men hittills i mars har H&M-gruppens försäljning påverkats negativt framför allt i Europa som en konsekvens av den fortsatta spridningen av viruset.

"Situationen i respektive land förändras från dag till dag", uppger H&M och sedan några dagar är samtliga av koncernens butiker tillfälligt stängda i Italien och i helgen stängdes även alla butiker tillfälligt i Polen, Spanien, Tjeckien, Bulgarien, Belgien, Frankrike och delvis i Grekland.Onlinebutiken hålls öppen.

 I Kina ökade försäljningen den 1 december 2019 till 23 januari 2020 med 27 procent i lokal valuta. Men virusets snabba utveckling ledde till att koncernens försäljning i Kina minskade med 24 procent i kvartalet som helhet. Vidare skriver koncernen att har försäljningen gradvis börjat återhämta i landet  i takt med att situationen förändrats och stabiliserat sig gällande coronaviruset.

"Inom H&M-gruppen pågår ett omfattande arbete med att hantera Covid-19-situationen där högsta prioritet är medarbetarnas och kundernas säkerhet. Samtidigt som H&M-gruppens förändringsarbete fortsätter med full kraft, utvärderas nu samtliga aktiviteter i bolaget noggrant bland annat utifrån kostnads- och riskperspektiv för att i möjligaste mån kunna hantera de negativa effekterna kopplade till viruset", skriver H&M i ett pressmeddelande.

Tremånadersrapporten kommuniceras i sin helhet  den 3 april 2020.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|