23948sdkhjf

De ska göra en omogen bransch hållbar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Interflora i Sverige har sjösatt en ambitiös hållbarhetsplan för att driva fram en ny branschstandard. Ett samarbete som även givit eko utomlands.

I oktober tillträdde Cecilia Thimerdal tjänsten som inköps- och hållbarhetschef hos Interflora. Med ett förflutet från inrednings- och modebranschen och H&M, Gant och Himla ska hon ta sig an en för henne ny bransch.

En bransch som både hon och vd Nina Lindvall beskriver som omogen i hållbarhetsfrågor när Dagens Handel besöker huvudkontoret i Alvik, Stockholm.

 Jag blev överraskad av hur omogen branschen i hållbarhetsfrågor. Det är som det var för mig att börja arbeta på H&M 1992 då vi började med att se över leverantörerna och vilka effekter produktionen hade på miljön, säger Cecilia Thimerdal.

Läs också: Interflora ny ägare av Chokladogram

Interflora har valt att inrikta arbetet på odlingsprocessen, kemikalie- och energianvändningen i produktionen samt spårbarhet.

Men det är inte i första hand från modebranschen som hon finner inspiration till hållbarhetsarbetet utan från livsmedelsbranschen där man framgångsrikt under 25 år arbetat med hållbarhetsfrågor.

En bransch där det också bedrivs mycket forskning om jordbruk och odlingsmetoder och där konsumenten efterfrågar ekologiskt och olika miljömärkningar. En forskning som hon tycker saknas när det handlar om grödor som inte äts. Samtidigt siar hon att mycket från grönsaksodlingen går att applicera på blomsterodling. Interflora vill verka för att en ny standard tas fram och mätningar som inte bara handlar om socialt arbete som Fairtrade.

Cecilia Thimerdal och Nina Lindvall säger att mätmetoder och processer finns och nu arbetar man med en duktig samarbetspartner i Tyskland som länge arbetat med att testa frukt och grönsaker i livsmedelsbranschen.

Läs också: E-handlarna bildar egen organisation för hållbar e-handel

 Bara det att vi anställt en hållbarhetschef är i sig ett viktigt manifest. Cecilia blir ytterst ansvarig, men vi behöver alla driva frågan inom respektive expertområde samt i alla våra affärsbeslut, säger Nina Lindvall.

Det är också Nina Lindvall som initierat blomsterkedjans hållbarhetsarbete. Hon tillträdde 2017 och efter en tid av att ha satt sig in i branschen och lärt sig hur den fungerar initierade hon i fjol ett hållbarhetsarbete som också nått utanför Sveriges gränser.

I samma veva som Cecilia Thimerdal tillträdde fick aktören även en första hållbarhetschef på global nivå. Nina Lindvall har varit delaktig i dialogen internationellt, har fått ett fint gehör och en global hållbarhetsgrupp har nyligen etablerats.

 Det var först 2019 som jag valde att ta hjälp av en extern konsultfirma, Futerra, för att kartlägga och göra en plan för arbetet. Vi skannade av marknaden, djupintervjuade de viktigaste leverantörerna och valde lämplig metod för en långsiktig plan och vision för hur vi ska arbeta under de närmaste åren, säger Nina Lindvall.

Läs också: H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

 Jag är lyckligt lottad som får arbeta med hållbarhetsfrågor i ett företag där vd:n också är så insatt och engagerad och förstår hur viktiga sådana här frågor är i alla affärsbeslut. Det underlättar och ökar möjligheten att vi ska lyckas, säger Cecilia Thimerdal.

I Interfloras affärsmodell finns en utmaning då man inte centralt kan kontrollera alla butikernas inköp och vilka grossister och leverantörer de arbetar med, vilket man nu arbetar för att säkerställa i framtiden.

Ungefär 60 till 70 procent av blommorna kommer från leverantörer och odlare i Holland som agerar under EU:s regelverk. Under vår- och sommarsäsongen väljer många av butikerna att arbeta med lokala svenska odlare.

 En del av vårt arbete är att se över hela transportkedjans klimatpåverkan, säger Cecilia Thimerdal.

Läs också: Spill ska bära modeföretagets nya inredningslinje

Enligt Nina Lindvall och Cecilia Thimerdal ökar kravet hela tiden från konsumenterna på miljömärkningar, ursprung, transparens och hållbart odlade blommor.

 I sortiment ingår även krukväxter och vi kan bli ännu bättre på att lyfta det sortimentet. Med kärlek, vatten och näring håller de länge. Ibland en hel livstid, säger Cecilia Thimerdal.

Båda menar att det har hänt mycket under bara de senaste åren också med olika strömningar i sociala medier.

 Vi lever i en tid där klimat- och miljöfrågor är oerhört viktiga. Som en stor aktör på marknaden är det självklart att vi tar ansvar och bidrar till en hållbar utveckling, säger Nina Lindvall.

Läs också: Nytt initiativ för etisk handel

Redan för flera år sedan minskade aktören antalet blomsorter som ingår i de buketter som man kan beställa på interflora.se. Det var ett beslut som togs för att butikerna bättre skulle kunna planera sina inköp och därmed minska svinnet. Att begränsa sig i sina inköp är också ett viktigt hållbart val.

 Det har vi lyckats med och våra florister är oerhört duktiga på att arbeta med sortimentet. Nästa steg för mer klimatsmarta butiker är att se över vilka material som används i hantverket och byta ut mot mer miljövänliga alternativ och tekniker. Ett arbete vi redan påbörjat, säger Cecilia Thimerdal.

Cecilia Thimerdal och Nina Lindvall har båda med sig att det gått relativt snabbt att ställa om i modebranschen som har en komplex värdekedja. ”Kan de göra den resan på tio år så kan vi.”

 Det arbete vi gör nu är en viktig pusselbit för att utveckla vårt erbjudande, förflytta vår position på marknaden och driva omställningen mot ett modernt och hållbart Interflora, säger Nina Lindvall.

Fakta:

 Interflora i Sverige driver interflora.se medan butikerna drivs som en frivillig fackhandelskedja.

 Av totalt 549 anslutna butiker i Sverige är 110 Interflora-butiker och resten ombud.

 Svenska Interflora AB samarbetar med motsvarande organisationer i andra länder. Totalt finns cirka 56 000 butiker anslutna.

 Tillsammans äger organisationen bolaget Interflora Incorporated med huvudkontor i Chicago, USA. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Nyhetsbrev

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Arkiv

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.925