23948sdkhjf

Instabox tar in kapital – 400 miljoner investeras i bolaget

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

Instabox har lockat nya investerare och kan nu bygga ut sina skåp för paketeleveranser.

I dag meddelar frakttjänsten Instabox i ett pressmeddelande att bolaget har genomfört en framgångsrik investeringsrunda med befintliga och nya ägare.

Läs också: Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Totalt investeras 400 miljoner i bolaget, som nu värderas till 1,1 miljarder kronor. Rundan består av en nyemission på 50 miljoner kronor, köp av befintliga aktier till ett värde av 100 miljoner kronor samt en lånefacilitet på 250 miljoner kronor.

2019 var ett rekordår för Instabox som mångdubblade sin omsättning och ökade antalet utlämningsställen med över 100 procent.

Företaget fick nya kunder inom viktiga segment som mode och elektronik, där man inledde samarbeten med kunder som Netonnet, Boozt, Nelly, Babyshop och Sportamore.

– Vi har växt kraftigt år för år och nu anpassar vi oss för att möta efterfrågan i Sverige samt planera för vidare expansion. Vi räknar med att dubbla antalet anställda i år för att förstärka organisationen. Vi behöver bland annat anställa fler förare och utvecklare som kan stötta oss att förverkliga vår mission om att göra svår logistik enkel, smidig och tillgänglig, säger Alexis Priftis, vd och en av grundarna av Instabox.

Företaget levererar i dag paket till mer än 400 smarta paketskåp som finns utplacerade på närmare 100 orter runt om i Sverige. För att kunna möta den ökade efterfrågan planerar bolaget en omfattande expansion i Sverige.

– Nu satsar vi på att täcka hela Sverige med smarta paketskåp från Instabox. Vi hoppas kunna ställa ut någonstans mellan 2 000 och 3 000 nya paketskåp runt om i landet och kan då äntligen erbjuda vår enkla frakttjänst till hela befolkningen, fortsätter Alexis Priftis.

Investeringsrundan leds av börsnoterade Creades som investerar 75 miljoner kronor och går in som ny storägare, samt nystartade Nineyards som investerar 35 miljoner kronor.

– Logistikbranschen befinner sig en snabbt pågående digitalisering och vi ser stor potential för Instabox som är en tydlig ledare inom området. På några få år har bolaget lyckats skapa ett vasst och skalbart erbjudande som ligger i framkant både för e-handlarna och deras kunder. Vi tror att bolaget har alla förutsättningar att fortsätta växa och ta marknadsandelar både i Sverige och så småningom på nya marknader, säger John Hedberg, vd på Creades.

I samband med investeringsrundan tecknar Instabox en lånefacilitet på 250 miljoner kronor med Cordet.
– Med en modern teknikplattform i grunden och en sann entreprenörsanda har  Instabox lyckats bygga ett fantastiskt bolag. Affärsmodellens återkommande intäkter, höga digitaliseringsnivå och starka kassaflödespotential gör att Instabox passar väl med vår investeringsfilosofi. Vi ser mycket fram emot att stötta bolaget i deras spännande tillväxtresa, säger Magnus Lindquist på Cordet.

– Att Creades, Nineyards och Cordet väljer att investera i Instabox är ett kvitto på att vi har bevisat vår affärsmodell och gått från att vara en startup till ett mer etablerat tillväxtbolag. Med lånefaciliten samt nya starka ägare i ryggen är vi rustade för att rulla ut Instabox i stor skala, säger Alexis Priftis.

Mer om: Instabox
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Makeup Mekka till Sverige

Nyhetsbrev

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Arkiv

Minskad e-handel, men fortfarande bra fart

Så kan handeln hantera bjässen Amazon

Svenska e-handlare behöver hitta strategier för att möta det högst reella faktumet att Amazon etablerar sig i Sverige inom kort.

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

Fördubblad e-handel under andra kvartalet.

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Ökning för Clas Ohlson: ”Tydligt att vi träffat rätt”

Clas Ohlsons försäljning ökade med 5 procent i juni.

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Snabbgross

Drömkvartal för Byggmax – corona och tidig vår eldade på försäljningen

Kunderna fick inte nog av hemmafixandet.

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.109