23948sdkhjf

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

I dag finns det olika lösningar för att få sina kvitton digitalt. Allt från sms och email till olika aktörers egna appar och medlemssidor. Men hittills har det inte funnits en gemensam standard för att kunna samla digitala kvitton på ett och samma ställe. Det vill Kivra ändra på. Nu i vår har man därför även lanserat en ny tjänst för digitala kvitton. 

Tjänsten för digitala kvitton har snabbt blivit populär. Sedan lanseringen i februari har över en miljon svenskar aktiverat tjänsten som fungerar som ett arkiv för alla kundens kvitton.

Bland de som hittills valt att hoppa på det digitala kvittotåget finns bland andra Åhléns, Jula, Cervera och matjätten Ica.

– ​Vi hade länge sett oss om efter en seriös aktör som kunde hjälpa oss att digitalisera Icas kvitton men som också hade kapacitet till att skapa en digital kvittoplånbok. Kivra har visat sig ha den affärsmässighet och goda hantering av kunddata som vi letat efter, konstaterar Peter Muld, som är ansvarig för strategi och transformation hos Ica.

För Kivra har det varit viktigt att tjänsten är enkel för kunderna att ladda ner i sina mobiler, men också säker att använda.

Förutom det rent praktiska för kunderna att samla sina kvitton på ett och samma ställe ger kvittotjänsten även butikerna möjlighet att genom Kivra vidareutveckla sina kundrelationer med olika erbjudanden. 

För Ica som redan har etablerat relationer till kunderna, via sitt Stammis-koncept, fungerar de digitala kvittona som ytterligare ett mervärde för kunderna.

I dag finns Ica representerat i 285 av landets 290 kommuner. Med sina 1 300 butiker hoppas man bidra till att driva på hållbarhetsarbetet och den digitala omställningen och inspirera andra inom retail att hänga på.

Den egna målsättningen är att 50 procent av Icas kunder ska ha valt att få sina kvitton digitalt inom ett par år. Peter Muld känner sig optimistisk om att det målet ska kunna uppnås.

– Vi inser självklart att inte alla kommer att vilja släppa sina papperskvitton. Men redan två veckor efter starten av vår digitala kvittotjänst så hade över  5 procent av våra kunder anslutit sig till Kivra.

– Reaktionerna från användarna är att detta är efterlängtat och förutom fördelen med att spara träd och miljö så verkar kunderna uppskatta att det blir enkelt att digitalt föra in uppgifterna i bokföringen när de gör utlägg i jobbet.

Alexandra Karnig på Kivra påpekar att övergången till digitala kvitton står för en positiv utveckling, oavsett om man är en liten eller stor aktör inom retail.

– Omställningen till digitala kvitton för med sig nytta för både konsumenter, handlare och vårt samhälle. Därav är det viktigt för oss på Kivra att alla handlare oavsett storlek enkelt kan börja skicka sina kvitton digitalt. Detta så att vi tillsammans driver denna positiva omställning och säkerställer att Sverige får en gemensam standard för digitala kvitton.

Mer info om Kivra och digitala kvitton finns här. 

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.05