23948sdkhjf

Happy Food Store släpper Sverige

Den finländska ekoutmanaren stänger sina svenska butiker i maj.

För en månad sedan, den 24 mars, kunde Fri Köpenskap berätta att hälso- och hållbarhetsutmanaren Paradiset gått i konkurs.

Nu kan vi berätta att kedjans konkurrent, Happy Food Store, också tvingas lägga ned sin svenska verksamhet.

Vi har en otroligt fin personal och många kunder som varit med oss under hela den här resan så det känns naturligtvis jättetråkigt, säger Fanny Kallinen, ansvarig för internationella affärer till Fri Köpenskap.

Den finländska ekoutmanaren som ägs av moderbolaget Ruohonjuuri öppnade sin första svenska butik på Sveavägen i Stockholm i januari 2018 och expanderade med ytterligare en butik vid Liljeholmstorget Galleria så sent som i november. Nu avvecklas alltså hela den svenska verksamheten senast den sista maj.

Det är coronasituationen som har påverkat både verksamheten i Sverige och moderbolaget i Finland ganska mycket. På grund av den ekonomiska situationen så har vår styrelse tvingats fatta det här mycket tråkiga beslutet, förklarar Fanny Kallinen.

Ruohonjuuri som kedjan heter i Finland är ett välkänt företag i grannlandet med 13 butiker och en 37 år lång historia. Men i Sverige har verksamheten fått det svårt att gå ihop ekonomiskt och för att spara på utgifterna tvingas moderbolaget stänga ned den svenska delen.

– Även fast vi är grannländer så är vi ganska olika. Det har tagit tid att hitta rätt koncept och vad de svenska kunderna vill ha. Det är saker som naturligt tar tid och det är just det som blev problemet, att tiden kom emot oss och tog slut.

Hade ni stängt om det inte vore för Corona?

– Nej, vi hade planer på att expandera och öppna flera butiker. Planerna i Sverige var storslagna och vi såg på framtiden optimistiskt. Det började gå mot det bättre hela tiden så vi vågade tänkta mycket framåt. Vi hade vår plats i Sverige och kunde utveckla konceptet.

Happy Food Store går däremot inte i konkurs utan väljer att avveckla butikerna och den svenska verksamheten. De ekonomiska förpliktelserna gentemot samarbetspartners och leverantörer kommer därmed att betalas samtidigt som företaget behåller det svenska varumärket. Webbshoppen finns också kvar.

– Vi stänger ned vår verksamhet men om en längre tid kanske vi förhoppningsvis kan öppna på nytt i Sverige. Det är så vi tänker även om det inte finns något beslut ännu. Vi tar en längre paus så får vi se vad som händer, berättar Fanny Kallinen.

Fackliga förhandlingar inleds nu med de 13 anställda som berörs av nedläggningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079