23948sdkhjf

Fler besöker Apoteket – både fysiskt och digitalt

Hamstringen av läkemedel och apoteksvaror syns i Apotekets resultat. Försäljningen till konsumenter ökade under första kvartalet med 9,8 procent. Och det var inte bara e-handeln som fick fler kunder, utan även butikerna. 

Läs också: Apoteket in i Doktor24

Totalt omsatte Apoteket 5 405 miljoner kronor. Rörelseresultatet på 120 miljoner är en ökning med 30 procent jämfört med samma period förra året. Hamstringen i mars bidrog förstås till det. 

Den högsta tillväxten under första kvartalet återfanns som väntat inom onlineförsäljningen. De förändrade konsumtionsmönstren som restriktionerna medför gör att Apoteket nu ger e-handeln ökat fokus.

– Vi ser en snabb förflyttning mot digital handel och den pågående coronapandemin har accelererat den utvecklingen. Inte minst är det Apotekets kärnkunder, ofta äldre, som nu upptäcker e-handeln. Vi har ett starkt varumärke och en lång relation med dessa kunder. Vi ska möta dem med ett lika starkt digitalt erbjudande, säger Ann Carlsson, vd.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.095