23948sdkhjf

Nordisk e-handel för 240 miljarder

Modekonsumtionen i topp under fjolåret.

Konsumenterna i Sverige, Danmark, Norge och Finland handlade förra året för 243 miljarder kronor på nätet. Kläder och skor toppar de mest e-handlade varorna i samtliga länder. Detta enligt en rapport från Postnord som bygger på svar från 85 000 personer.

I rapporten slås det fast att Sverige är den mognaste e-handelsmarknaden i Norden. 70 procent av svenskarna uppges handla regelbundet på nätet. Skönhet och hälsa är är ett populärt segment hos svenskarna; 34 procent e-handlar regelbundet sådana varor.

”Det är en betydligt bredare konsumentgrupp som handlar skönhet i Sverige, både sett till ålder och kön”, skriver Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker, Postnord Sverige, i en kommentar.

Befolkningen i Finland handlar mer från utlandet på regelbunden basis jämfört med de andra länderna. Vad gäller hållbara leveranser ligger svenskarna i topp, medan finnarna toppar med leveranser till paketautomater.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Kjell & Company öppnar, stänger och flyttar
Babybranschen i kris – nu även Bonti i rekonstruktion
”Staten måste säkra butikernas hantering av kontanter”
Apotea: ”Anpassa transportförpackningar till e-handeln”
Samarbete och pandemi islossning för snabbväxande skokedja
Återbrukspionjär storsatsar i Malmö
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.125