23948sdkhjf

Strömstad shoppingcenter mångmiljonsatsar med hyperbowling mitt i krisen

De norska ägarna investerar totalt 28 miljoner kronor för att attrahera även svenska besökare.

Coronapandemin har slagit hårt mot gränshandeln. Men Strömstad shoppingcenter vågar ändå fullfölja sin mångmiljonsatsning. Mitt i krisen öppnas den första anläggningen för hyperbowling.

Sedan Norge stängde gränshandeln har Strömstads shoppingcenter förlorat i snitt varannan besökare och därmed också 50-60 procent av den totala försäljningen. Ägarna följer besökstalen noga varje dag.

– Det slår hårt, självklart. De som levererar tjänster inom specialbutiker, som optik och apotek, har klarat sig bättre, men konfektion har det tufft, konstaterar Marianne Mazarino Håkonsen, partner hos Varde Hartmark och representant för ägarna. 

Namnbytet förra året från Gallerian Strömstad till Strömstad shoppingcenter var startskottet för en transformation. Målet är att tänka nytt och tänka till för att attrahera både svenska konsumenter och norska gränshandelskunder. Och ägarna, BT Property Strömstad AB, tänker inte låta krisen hindra den utvecklingen. Tvärtom ser man stor potential i att fler svenskar ska välja Strömstad under semestern i hemlandet. 

Sex miljoner kronor har plöjts ned enbart i en anläggning för hyperbowling med tillhörande krog och bar, en investering som delats med de lokala krögarna som ska driva verksamheten.

Det trendiga hyperbowling-konceptet gör därmed sitt intåg i Sverige. Med hjälp av ett bumpersystem (staket) kan varje bowlingkast räknas. Led-lamporna skapar rörliga mål och spelarna kan lägga sig på olika nivåer vid varje spel, vilket ökar underhållningsvärdet. 

– Vi kör igång lite tester under denna vecka.

Totalt investerar de norska ägarna cirka 28 miljoner kronor. Bland annat på ny teknik som ska förbättra flödet i det befintliga parkeringsgaraget och upprustning av fasaden. Dessutom kostar det att förbereda för nya hyresgäster. Lokaler ska anpassas för IT-konsultbolaget We Connect IT, en ny golfbutik och för Intersport. Att den nya Intersportbutiken blir av är dock avhängt att rekonstruktionen av sportkedjan lyckas. 

Nyligen genomfördes också en kampanj för att lyfta fram butikscheferna i ett försök att göra verksamheten i Strömstad shoppingcenter mer mänsklig.

– Ett experiment som funkade jättebra. Kampanjen fick otroligt bra respons. Vi bygger relationer som vi kan dra nytta av även efter krisen, säger Marianne Mazarino Håkonsen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063