23948sdkhjf

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lägre förlust för Odd Molly vars försäljningen minskade med över 20 procent under första kvartalet.

Odd Mollys resultat förbättrades under första kvartalet men försäljningen fortsätter att minska och precis som för många modeaktörer slår coronkrisen mot bolaget främst på grund av minskad trafik till bolagets åtta egna fysiska butiker, återförsäljarnas butiker samt försenade leveranser av varor från vissa producenter. 

Modebolaget försöker parera pandemin skadeverkningar genom förkortade öppettider, dialog med hyresvärdar om hyreslättnader, uppskjuten betalning av skatter och korttidspermittering av personal.

Den totala nettoomsättningen under första kvartalet, januari till mars, minskade med 22 procent till 67,0 miljoner kronor (86,2).Bruttovinstmarginalen uppgick till 52,3 procent (49,3).

Rörelseresultatet förbättrades och uppgick till -5,9 miljoner kronor (-17,6). Rörelseresultatet påverkades enligt bolaget positivt ”drivet av stärkt bruttovinstmarginal till följd av lägre lagernivåer samt kostnadsbesparingar”.

Resultat efter skatt uppgick till -7,3 miljoner (-19,2).

Korttidspermittering har skett per den 1 april och har därför inte haft någon finansiell effekt under det första kvartalet.

 

 Efter sommaren lanseras det förvärvade modemärket Hunkydory och enligt rapporten löper förberedelserna på enligt plan inför lanseringen.

 

Bolagets detaljhandelsverksamhet, egen försäljning till konsument via butiker och webbshop samt förvärvade secondhandplattformen Used By, minskade med 20 procent till 35,6 miljoner kronor (44,8) under första kvartalet.

Verksamheten påverkades negativt  av genomförda butiksstängningar och en svagare utveckling i de fysiska butikerna under andra halvan av mars till följd av färre besökare på grund av coronavirusets utbredning.

Samtidigt sätter bolaget stor tilltro till den egna digitala försäljningen och skriver i rapporten att den egna digitala kanalen är den som utvecklas bäst. 

 

Inga butiker stängdes under första kvartalet men förhandlingar pågår enligt rapporten med personal och hyresvärdar kring ytterligare butikstängningar i linje med planen att minska det egna butiksnätet och fokusera på onlineförsäljning, starka återförsäljare och partner.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Hos dem ökar e-handeln mest

Footways omsättning backar

Förändringar i Väsby centrum – Willys tar över efter Coop

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nyhetsbrev

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Arkiv

Nytt cityläge för Kjell & Company

Cervera presenterar nytt affärsområde

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

Här öppnar Glitter

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Nu öppnar Ronneby Outlet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Footway vill köpa Caliroots

Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

Kungsängen till Åhléns

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Jysk nära 150 butiker i Sverige

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.158