23948sdkhjf

Zalando lanserar partnerprogram i Sverige

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Spår tillväxt om 10 till 20 procent under 2020.

E-modehandlaren Zalando spår att GMV-försäljningen, gross merchandise value, för helåret 2020 ska öka med 10 till 20 procent och därtill räknar e-handlaren att intäktstillväxten ska ligga på 10 till 20 procent under 2020.

Därtill Zalando spår vidare att det justerade rörelseresultatet helåret 2020 ska landa inom intervallet 100 till 200 miljoner euro. Bolagets tidigare prognos var ett justerat rörelseresultat helåret 2020 inom intervallet 225 till 275 miljoner euro. 

Under tredje kvartalet lanserar Zalando partnerprogrammet Connected Retail för fysiska butiker i Sverige, Spanien och Polen.

Enligt bolagets rapport skickade anslutna fysiska butiker i Tyskland och Nederländerna under april  350 000 varor till Zalandos kunder. 

– Den fysiska detaljhandeln har drabbats hårt av coronakrisen. Samtidigt ser vi en ökad efterfrågan från detaljhandlare att digitalisera sin affär. Därför är vi väldigt glada att idag kunna meddela att svenska butiker från och med tredje kvartalet i år enkelt kan ansluta sig till Zalando-plattformen via vårt Connected Retail-initiativ. Butikerna får på så vis möjlighet att sälja sina produkter direkt till 32 miljoner aktiva Zalando-kunder online. Som en europeisk modeplattform med ett starkt logistiknätverk och en intelligent teknisk infrastruktur kan vi använda våra kapaciteter och resurser för att stödja branschen med de mest brådskande utmaningarna. Vårt team kommer att fortsätta arbeta i tät kontakt med våra partners för att snabbt säkra en smidig integration till vår plattform, säger Kenneth Melchior, direktör för norra Europa i en kommentar.

Under de senaste veckorna har 50 nya partner anslutit sig till programmet som Vaude, American Eagle Outfitters och Next Groups varumärke Lipsy London.

Under första kvartalet uppgick Zalandos försäljning till 1 524 miljoner euro vilket är en försäljningstillväxt på 10,6 procent. Under kvartalet GMV-försäljningen med 13,9 procent.

Det justerade rörelseresultat uppgick till -98,6 miljoner euro under perioden. .Under kvartalet ökade antalet aktiva kunder med 17 procent till 32 miljoner.

Kunderna beställer i genomsnitt 4,7 gånger hos Zalando per år. I april ökade antalet nya kunder till Zalando med 39 procent.

Segment som ökar hos e-handlaren är barnmode, sportkläder, accessoarer och skönhetsprodukter.

Zalando ser också en ökad efterfrågan på mer hållbart mode.

Källa: Zalando
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Normal öppnar 10 minibutiker

Target stänger butiker på grund av upplopp

Matkasseföretag hämtar CFO från Speqta

Polarn O. Pyret i Norge i rekonstruktion

Dotterbolaget omfattar 21 butiker.

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Nyhetsbrev

E-handel för Flying Tiger

Arkiv

Jaktia i medvind – öppnar ny butik i september

Stabilt konkursläge men en andra våg hotar i höst

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Footways omsättning backar

Förändringar i Väsby centrum – Willys tar över efter Coop

Hos dem ökar e-handeln mest

Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Cervera presenterar nytt affärsområde

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nytt cityläge för Kjell & Company

Här öppnar Glitter

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Nu öppnar Ronneby Outlet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Footway vill köpa Caliroots

På nytt jobb
Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

Kungsängen till Åhléns

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Jysk nära 150 butiker i Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.094