23948sdkhjf

Indiskas vd om att vara branschens språkrör under krisen

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Då ska klädkedjan vara tillbaka på tillväxt.

Hon har synts flitigt i debatten och varit branschens språkrör mitt i krisen. Hon är dessutom den första vd:n som öppet har pratat coronakonsekvenser med sina kunder direkt i tv-soffan. Här resonerar Indiskas vd Karin Lindahl om hur hon ser på konsekvenserna av pandemin och på framtiden för Indiska.

Läs också: Indiska börjar med shopping via telefon

Du har frontat handeln under krisen, skrivit debattartiklar och tagit strid för åtgärder, varför?

– Jag sitter med i Svensk Handel Stils styrelse och vet ganska väl vad aktörerna behöver. Dessutom är det bra med berättelser av kött och blod. Kan Indiska statuera exempel så bidrar jag gärna till det. Hur krisen påverkar modehandeln, detaljhandeln i stort och företagen har fått för lite utrymme i debatten. Där vill jag bidra, säger Karin Lindahl till Habit.

Indiskas e-handel stod före pandemiutbrottet för 15 procent av försäljningen. Under mars och april dubblades den.

Men det kompenserar ändå inte för tappet i butikerna som minskar ungefär 50 procent. Många har ännu inte handlat i vår e-handel. Vi jobbar på för att snabbare få dem att prova den.

Hur länge klarar Indiska att rida ut den här krisen?

– Vi har lagt en prognos som bygger på att sommaren blir fortsatt svag, men att vi tappar allt mindre. Vi räknar med att gå plus minus noll i butiksförsäljning någon gång i augusti, september. Vi försöker hämta hem så mycket vi kan på kostnadssidan och försöka vara tillbaka på tillväxt någon gång i september och framåt.

Läs också: Svensk Handel: Krävs tillfälligt hyresstopp för att rädda butikshandeln

En ganska positiv prognos?

– Ja, i slutet av kvartal tre och kvartal fyra skulle vi behöva vara tillbaka på tillväxt jämfört med föregående år. Allt beror såklart på hur restriktionerna fortlöper.

Finns det en plan B?

– Nej. Det som blir intressant att följa de kommande månaderna är vad som händer med besökstillväxten i butik och vilka effekter våra insatser som vi gjort för e-handeln ger och i vilken grad vi kan gå över till omsättningshyra. Men fortsätter besökstappet som i mars och april och e-handeln inte växer och det inte händer något med hyrorna, då blir det jättesvårt. Både för oss och många andra.

Läs också: Köpcentrum minskar öppettider och justerar minimiöppettider

Har ni försökt omförhandla hyror?

– Inte regelrätta förhandlingar, men vi var snabba att ringa alla initialt.

Är fastighetsägarna beredda att förhandla om hyror och villkor?

– Det är för tidigt att säga. De visar förståelse för att det är en svår tid. De försöker inte spela ut oss, utan vill att vi ska komma ut på andra sidan. Både vi och de är frustrerade över att hyresstödet som släpptes inte är tillräckligt tydligt och enkelt för att båda partner ska kunna ta tillvara på det på ett bra sätt.

Läs också: Coronaviruset: ”Kommer krävas kraftiga åtgärder”

Kommer ni stänga några butiker?
– Helst inte. Vi har inte gått in i 2020 med en stor stängningsagenda. Självklart ser vi alltid över butiksbeståndet, vi ligger på 70 butiker i dag och hade som mest 104. Utvecklingen går åt att vi blir mer lönsamma i mindre städer, och tvärtom i stora städer. Vi är värst drabbade i Göteborg och Stockholm. Vi följer utvecklingen. Skulle e-handeln fortsätta att gå ordentligt bra och öka till 50 procent, då blir situationen annorlunda. Men frågan är om det går riktigt så snabbt. Det kommer vi märka under sommaren beroende på vad som händer.

Karin Lindahl är enda vd:n i detaljhandeln som öppet har pratat om krisen med svenska folket. I kampanjen, som rullar den sista veckan på TV4, talar hon direkt med konsumenten i tv-soffan. Hennes budskap är att våren inte blev som den var tänkt.

Hur kom ni fram till det tilltalet?

– Vi hade hållit på med ett stort varumärkesarbete som vi skulle gå ut med i påsk. Vi skulle ha spelat in på Mallorca, kampanjen skulle visa hur man sätter färg på tillvaron. Vi hade förbetalt till TV4, men det blev aldrig någon inspelning för då drog pandemin igång. Vi blev osäkra på vad som skulle ske med våra leveranser, skulle det bli stopp i hamnarna, skulle vi få hem allt? Ett tag funderade vi på att skjuta upp kampanjen, men vår nästa TV4-slot var i juni, det var för långt bort. Att i stället visa marskollektionen var ett alternativ, men det kändes väldigt, väldigt ytligt och fel att säga 'kom och köp en vårtunika'. Vi har haft en del personliga kampanjer och innehåll i sociala medier där till exempel jag har stått som avsändare. Därför kändes det rätt att berätta som det var.

Vilka reaktioner har ni fått?
– Väldigt positiva. Vi har än så länge inte fått en enda negativ kommentar. Vi har alltid haft som mantra att berätta som det är. Stänger vi butiker så pratar vi om det. Därför var det naturligt att prata om pandemins konsekvenser. Alternativet kändes svårare.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Target stänger butiker på grund av upplopp

Matkasseföretag hämtar CFO från Speqta

E-handel för Flying Tiger

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Normal öppnar 10 minibutiker

1

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Nyhetsbrev

Polarn O. Pyret i Norge i rekonstruktion

Dotterbolaget omfattar 21 butiker.

Arkiv

Stabilt konkursläge men en andra våg hotar i höst

Jaktia i medvind – öppnar ny butik i september

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Förändringar i Väsby centrum – Willys tar över efter Coop

Hos dem ökar e-handeln mest

Footways omsättning backar

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Cervera presenterar nytt affärsområde

Nytt cityläge för Kjell & Company

Här öppnar Glitter

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

Nu öppnar Ronneby Outlet

På nytt jobb
Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Kungsängen till Åhléns

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Jysk nära 150 butiker i Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.141