23948sdkhjf

Indiskas vd om att vara branschens språkrör under krisen

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Då ska klädkedjan vara tillbaka på tillväxt.

Hon har synts flitigt i debatten och varit branschens språkrör mitt i krisen. Hon är dessutom den första vd:n som öppet har pratat coronakonsekvenser med sina kunder direkt i tv-soffan. Här resonerar Indiskas vd Karin Lindahl om hur hon ser på konsekvenserna av pandemin och på framtiden för Indiska.

Läs också: Indiska börjar med shopping via telefon

Du har frontat handeln under krisen, skrivit debattartiklar och tagit strid för åtgärder, varför?

– Jag sitter med i Svensk Handel Stils styrelse och vet ganska väl vad aktörerna behöver. Dessutom är det bra med berättelser av kött och blod. Kan Indiska statuera exempel så bidrar jag gärna till det. Hur krisen påverkar modehandeln, detaljhandeln i stort och företagen har fått för lite utrymme i debatten. Där vill jag bidra, säger Karin Lindahl till Habit.

Indiskas e-handel stod före pandemiutbrottet för 15 procent av försäljningen. Under mars och april dubblades den.

Men det kompenserar ändå inte för tappet i butikerna som minskar ungefär 50 procent. Många har ännu inte handlat i vår e-handel. Vi jobbar på för att snabbare få dem att prova den.

Hur länge klarar Indiska att rida ut den här krisen?

– Vi har lagt en prognos som bygger på att sommaren blir fortsatt svag, men att vi tappar allt mindre. Vi räknar med att gå plus minus noll i butiksförsäljning någon gång i augusti, september. Vi försöker hämta hem så mycket vi kan på kostnadssidan och försöka vara tillbaka på tillväxt någon gång i september och framåt.

Läs också: Svensk Handel: Krävs tillfälligt hyresstopp för att rädda butikshandeln

En ganska positiv prognos?

– Ja, i slutet av kvartal tre och kvartal fyra skulle vi behöva vara tillbaka på tillväxt jämfört med föregående år. Allt beror såklart på hur restriktionerna fortlöper.

Finns det en plan B?

– Nej. Det som blir intressant att följa de kommande månaderna är vad som händer med besökstillväxten i butik och vilka effekter våra insatser som vi gjort för e-handeln ger och i vilken grad vi kan gå över till omsättningshyra. Men fortsätter besökstappet som i mars och april och e-handeln inte växer och det inte händer något med hyrorna, då blir det jättesvårt. Både för oss och många andra.

Läs också: Köpcentrum minskar öppettider och justerar minimiöppettider

Har ni försökt omförhandla hyror?

– Inte regelrätta förhandlingar, men vi var snabba att ringa alla initialt.

Är fastighetsägarna beredda att förhandla om hyror och villkor?

– Det är för tidigt att säga. De visar förståelse för att det är en svår tid. De försöker inte spela ut oss, utan vill att vi ska komma ut på andra sidan. Både vi och de är frustrerade över att hyresstödet som släpptes inte är tillräckligt tydligt och enkelt för att båda partner ska kunna ta tillvara på det på ett bra sätt.

Läs också: Coronaviruset: ”Kommer krävas kraftiga åtgärder”

Kommer ni stänga några butiker?
– Helst inte. Vi har inte gått in i 2020 med en stor stängningsagenda. Självklart ser vi alltid över butiksbeståndet, vi ligger på 70 butiker i dag och hade som mest 104. Utvecklingen går åt att vi blir mer lönsamma i mindre städer, och tvärtom i stora städer. Vi är värst drabbade i Göteborg och Stockholm. Vi följer utvecklingen. Skulle e-handeln fortsätta att gå ordentligt bra och öka till 50 procent, då blir situationen annorlunda. Men frågan är om det går riktigt så snabbt. Det kommer vi märka under sommaren beroende på vad som händer.

Karin Lindahl är enda vd:n i detaljhandeln som öppet har pratat om krisen med svenska folket. I kampanjen, som rullar den sista veckan på TV4, talar hon direkt med konsumenten i tv-soffan. Hennes budskap är att våren inte blev som den var tänkt.

Hur kom ni fram till det tilltalet?

– Vi hade hållit på med ett stort varumärkesarbete som vi skulle gå ut med i påsk. Vi skulle ha spelat in på Mallorca, kampanjen skulle visa hur man sätter färg på tillvaron. Vi hade förbetalt till TV4, men det blev aldrig någon inspelning för då drog pandemin igång. Vi blev osäkra på vad som skulle ske med våra leveranser, skulle det bli stopp i hamnarna, skulle vi få hem allt? Ett tag funderade vi på att skjuta upp kampanjen, men vår nästa TV4-slot var i juni, det var för långt bort. Att i stället visa marskollektionen var ett alternativ, men det kändes väldigt, väldigt ytligt och fel att säga 'kom och köp en vårtunika'. Vi har haft en del personliga kampanjer och innehåll i sociala medier där till exempel jag har stått som avsändare. Därför kändes det rätt att berätta som det var.

Vilka reaktioner har ni fått?
– Väldigt positiva. Vi har än så länge inte fått en enda negativ kommentar. Vi har alltid haft som mantra att berätta som det är. Stänger vi butiker så pratar vi om det. Därför var det naturligt att prata om pandemins konsekvenser. Alternativet kändes svårare.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Arkiv

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Här byter Apoteket Hjärtat läge

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.141