23948sdkhjf

Indiskas vd om att vara branschens språkrör under krisen

Då ska klädkedjan vara tillbaka på tillväxt.

Hon har synts flitigt i debatten och varit branschens språkrör mitt i krisen. Hon är dessutom den första vd:n som öppet har pratat coronakonsekvenser med sina kunder direkt i tv-soffan. Här resonerar Indiskas vd Karin Lindahl om hur hon ser på konsekvenserna av pandemin och på framtiden för Indiska.

Du har frontat handeln under krisen, skrivit debattartiklar och tagit strid för åtgärder, varför?

– Jag sitter med i Svensk Handel Stils styrelse och vet ganska väl vad aktörerna behöver. Dessutom är det bra med berättelser av kött och blod. Kan Indiska statuera exempel så bidrar jag gärna till det. Hur krisen påverkar modehandeln, detaljhandeln i stort och företagen har fått för lite utrymme i debatten. Där vill jag bidra, säger Karin Lindahl till Habit.

Indiskas e-handel stod före pandemiutbrottet för 15 procent av försäljningen. Under mars och april dubblades den.

Men det kompenserar ändå inte för tappet i butikerna som minskar ungefär 50 procent. Många har ännu inte handlat i vår e-handel. Vi jobbar på för att snabbare få dem att prova den.

Hur länge klarar Indiska att rida ut den här krisen?

– Vi har lagt en prognos som bygger på att sommaren blir fortsatt svag, men att vi tappar allt mindre. Vi räknar med att gå plus minus noll i butiksförsäljning någon gång i augusti, september. Vi försöker hämta hem så mycket vi kan på kostnadssidan och försöka vara tillbaka på tillväxt någon gång i september och framåt.

En ganska positiv prognos?

– Ja, i slutet av kvartal tre och kvartal fyra skulle vi behöva vara tillbaka på tillväxt jämfört med föregående år. Allt beror såklart på hur restriktionerna fortlöper.

Finns det en plan B?

– Nej. Det som blir intressant att följa de kommande månaderna är vad som händer med besökstillväxten i butik och vilka effekter våra insatser som vi gjort för e-handeln ger och i vilken grad vi kan gå över till omsättningshyra. Men fortsätter besökstappet som i mars och april och e-handeln inte växer och det inte händer något med hyrorna, då blir det jättesvårt. Både för oss och många andra.

Har ni försökt omförhandla hyror?

– Inte regelrätta förhandlingar, men vi var snabba att ringa alla initialt.

Är fastighetsägarna beredda att förhandla om hyror och villkor?

– Det är för tidigt att säga. De visar förståelse för att det är en svår tid. De försöker inte spela ut oss, utan vill att vi ska komma ut på andra sidan. Både vi och de är frustrerade över att hyresstödet som släpptes inte är tillräckligt tydligt och enkelt för att båda partner ska kunna ta tillvara på det på ett bra sätt.

Kommer ni stänga några butiker?
– Helst inte. Vi har inte gått in i 2020 med en stor stängningsagenda. Självklart ser vi alltid över butiksbeståndet, vi ligger på 70 butiker i dag och hade som mest 104. Utvecklingen går åt att vi blir mer lönsamma i mindre städer, och tvärtom i stora städer. Vi är värst drabbade i Göteborg och Stockholm. Vi följer utvecklingen. Skulle e-handeln fortsätta att gå ordentligt bra och öka till 50 procent, då blir situationen annorlunda. Men frågan är om det går riktigt så snabbt. Det kommer vi märka under sommaren beroende på vad som händer.

Karin Lindahl är enda vd:n i detaljhandeln som öppet har pratat om krisen med svenska folket. I kampanjen, som rullar den sista veckan på TV4, talar hon direkt med konsumenten i tv-soffan. Hennes budskap är att våren inte blev som den var tänkt.

Hur kom ni fram till det tilltalet?

– Vi hade hållit på med ett stort varumärkesarbete som vi skulle gå ut med i påsk. Vi skulle ha spelat in på Mallorca, kampanjen skulle visa hur man sätter färg på tillvaron. Vi hade förbetalt till TV4, men det blev aldrig någon inspelning för då drog pandemin igång. Vi blev osäkra på vad som skulle ske med våra leveranser, skulle det bli stopp i hamnarna, skulle vi få hem allt? Ett tag funderade vi på att skjuta upp kampanjen, men vår nästa TV4-slot var i juni, det var för långt bort. Att i stället visa marskollektionen var ett alternativ, men det kändes väldigt, väldigt ytligt och fel att säga 'kom och köp en vårtunika'. Vi har haft en del personliga kampanjer och innehåll i sociala medier där till exempel jag har stått som avsändare. Därför kändes det rätt att berätta som det var.

Vilka reaktioner har ni fått?
– Väldigt positiva. Vi har än så länge inte fått en enda negativ kommentar. Vi har alltid haft som mantra att berätta som det är. Stänger vi butiker så pratar vi om det. Därför var det naturligt att prata om pandemins konsekvenser. Alternativet kändes svårare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094