23948sdkhjf

Ökad tillväxt i e-handeln i pandemins spår – apoteksvaror och livsmedel ökade mest

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nya konsumentgrupper söker sig till e-handeln, enligt E-barometern för första kvartalet.

E-handeln växte med 16 procent under årets första kvartal, enligt E-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Coronapandemins effekter är tydliga i utvecklingen och svenskarna e-handlade för 32 procent mer i mars än i februari.

Under mars månad e-handlade  73 procent av svenskarna  jämfört med 70 procent i genomsnitt under hela kvartalet.

Apoteksvaror och dagligvaror är de produktkategorier som växt i särklass mest under årets första kvartal med ökning om 37 procent respektive 27 procent. Även här kom en stor del av tillväxten under mars när coronapnademin slagit till.

Vinnarbransch i E-barometern blev skönhet och hälsa, dit apotekvaror räknas in, sett till andel konsumenter.

Även heminredning och möbler utvecklades väl samt bygghandeln och  kvartalstillväxten landade på 23 respektive 25 procent.

Hemelektronikhandeln hade ett relativt bra första kvartal
med en tillväxt om 15 procent jämfört med fjolåret. 

För första gången i E-barometerns historia är skönhet och hälsa  den kategori som flest konsumenter uppgett att de handlat från, 39 procent av e-handelskonsumentern, och därmed har den forna ettan kläder och skor petats ned till en andra plats.

Modehandeln på nätet uppges haft en svagare utveckling på nätet och tillväxten landar på 14 procent under första kvartalet. Sporthandeln på nätet ökade med 18 procent.

- Det är väldigt tydligt att svenskarnas e-handelskonsumtion har ökat kraftigt under pandemin. Det är tydligast för dagligvaror och apoteksvaror men tendensen tycks finnas i stort sett i alla produktkategorier. Vi spenderar betydligt mer tid hemma och undviker fysiska butiker. Så även om konsumtionen totalt sett går ner så växer e-handeln, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord i en kommentar.

Supertufft var det för e-handeln för böcker och mediaprodukter under första kvartalet och e-handelstillväxten blev negativ och uppgick till -2 procent. Anledningen uppges vara att streamingtjänster för böcker tar allt mer mark. Även leksakshandeln påverkas av nya konsumtionssätt och tillväxten under kvartalet uteblev.

Förutom att fler e-handlar har även nya konsumentgrupper tillkommit och andelen äldre, 65 till 79 år, som e-handlar har  ökat kraftigt jämfört med föregående år.

Tyskland var det land utanför Sverige som flest konsumenter hade handlat från under kvartalet följt av Storbritannien.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mat och apoteksvaror i samma påse

1

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Target stänger butiker på grund av upplopp

Normal öppnar 10 minibutiker

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Matkasseföretag hämtar CFO från Speqta

Nyhetsbrev

E-handel för Flying Tiger Copenhagen

Arkiv

Jaktia i medvind – öppnar ny butik i september

Polarn O. Pyret i Norge i rekonstruktion

Dotterbolaget omfattar 21 butiker.

Stabilt konkursläge men en andra våg hotar i höst

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Footways omsättning backar

Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Hos dem ökar e-handeln mest

Förändringar i Väsby centrum – Willys tar över efter Coop

Cervera presenterar nytt affärsområde

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Nytt cityläge för Kjell & Company

Här öppnar Glitter

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Nu öppnar Ronneby Outlet

Footway vill köpa Caliroots

På nytt jobb
Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Kungsängen till Åhléns

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Jysk nära 150 butiker i Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Gateau öppnar nytt – på nätet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.297