23948sdkhjf

Nya tekniklösningar ska förhindra trängsel i butikerna

Cash IT, Store Display Nordics och Philips Professional Display Solutions hjälper butikerna att räkna kunderna.

Det lanseras nu olika tekniska lösningar som ska hjälpa retailföretagen att hålla koll på antalet kunder i butikerna.

– Vi försöker vara proaktiva och se vad vi kan ge för medicin till detaljhandeln med de utmaningar som man står inför, säger Robert Karlsson, vd för Karlstadsföretaget Cash IT, som snabbt anpassade sitt Toshibabaserade kamerasystem till rådande coronatider. 

Ica Maxi Välsviken var först i Sverige, åtminstone inom dagligvaruhandeln, med att installera en digital räknare. Store Display Nordics har installerat 3D-kameror vid in- och utgången som räknar i realtid hur många som befinner sig i matbutiken samtidigt.

– Vi är glada över att, efter lite utvecklingsarbete, vara igång med de första installationerna i butik. Vi är också glada att allt fungerar som det ska, kommenterar Fredrik Fällgren på Store Display Nordic. 

Philips Professional Display Solutions har lanserat en liknande lösning. Med hjälp av en smart kamera och en Androidbaserad digital skylt kan butikerna räkna antalet kunder. Kersten Retail Techniek, som har bland annat H&M, Primark och Footlocker som kunder, är i färd med att påbörja installeringen av tekniken i butiker i Storbritannien och resten av Europa. 

– Teknologi kan spela en stor roll för att se till att nuvarande regler och riktlinjer hålls och för att kunder och personal ska kunna känna sig trygga och välinformerade, kommenterar Roeland Scholten, Philips Professional Display Solutions.

En tredje variant står det svenska företaget Cash IT för. Deras besöksspårningssystem är ett samarbete med Toshiba. I grunden handlar det om att ge handlarna mer kunskap om sina kunder, men i coronatider har systemet snabbt justerats för att kunna användas även som ett hjälpmedel mot smittspridning.

Små dosor sätts upp vid entrén. Den tekniska lösningen identifierar antalet besökare i en butik och skickar automatiskt en varning till personalens mobiler om antalet överskrider den maxgräns som satts i förväg.

– Det är ohyggligt dyrt att ha personal som står vid dörren och räknar. Bättre att använda teknik för det, menar vd Robert Karlsson.

Cash IT har installerat sin teknik hos ett stort retailföretag i Norge som nu har 20 enheter i en och samma butik. Med hjälp av AI går det att grovt läsa av ålder, könsfördelning och hur kunderna rör sig i butiken.

– E-handlare sitter på mycket kunskap om sina kunder. Vi vill ge även butikerna möjlighet till datadriven retail. Försäljningsdata blandat med väderleksförhållanden ger handlaren viktiga insikter, förklarar Robert Karlsson.

Artikeln är en del av vårt tema om TEKNIK.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094