23948sdkhjf

Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Livsstilskonceptet Blank the Hub, grundat 2018, öppnar butik på Kungsmässan i Kungsbacka den 28 maj.

Butiken drivs, likt den som nyligen öppnade på Väla i Helsingborg, i regi av RC & Advisor.

Under våren har även butiksägaren Therese Bark, som öppnade butik för konceptet i Växjö, satsat med konceptet Köket som har fokus på produkter för köket och matplatsen. 

Efter vårens etableringar väntar under sensommaren och hösten första etableringarna av konceptet i Stockholmsområdet.

Exakt var i Stockholm kan inte Roger Johansson, ansvarig för etablering och affärsutveckling, gå ut med ännu men säger till branschtidningen Habit att det blir i de centrala och södra delarna av innerstaden.

Blank The Hub erbjuder unika butiker med fokus på mellanstora städer i Sverige, men självklart är det intressant att etablera sig även i storstäderna om rätt förutsättningar ges, menar han.

– Konceptet bygger på att alla parter tar  ansvar för butiken; den lokala butiksentreprenören, leverantörerna och fastighetsägaren. Konceptet vänder sig till en kund som är intresserad av design, kvalitet, mode presenterat i en livsstilsmiljö, säger Roger Johansson till Habit.

Han lägger till att konceptet, erbjudandet och sortimentet kan i det nära samarbete de har med leverantör, fastighetsägare och lokala driftpartner anpassas grundat på behovet och efterfrågan på just den lokala marknaden.

– Med anledning av coronapandemin så är det troligt att en av butikerna öppnar först i augusti och en i oktober. Ett avtal är signerat och de andra hoppas jag kunna signera i veckan när jag befinner mig i Stockholm. Jag tycker att allt fler fastighetsägare börjar att på ett kreativt sätt föra diskussioner med ambition att anpassa hyresmodeller och förutsättningar utifrån den marknad som butikerna verkat på de senaste åren, säger Roger Johansson.

En viktig parameter är också att butikerna drivs av lokala aktörer som kan sina marknader, menar han. 

– Det är en viktig del i det hela och vi tror mycket på det personliga mötet i butikerna. Kanske får vi se en retail revenge även i Sverige, efter den här första vågen av coronapandemin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

1.537