23948sdkhjf

Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Nästan varannan kund, 47 procent, handlar mindre i fysiska butiker än vad de gjorde innan coronautbrottet. Det visar en ny Sifoundersökning beställd av Svensk Handel. För att stötta handlarna lanserar nu kampanjen ”Välkommen in – din handling gör skillnad”.

Läs också: Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Enligt undersökningen tycker nio av tio kunder att det är viktigt att handlarna agerar för att undvika smittspridning. Slussning av kunder för att undvika trängsel, avståndsmarkeringar i golvet och att erbjuda kontaktlösa betalningar är exempel på åtgärder som kunderna uppskattar.

Nästan sex av tio kunder (57 procent) anser att handeln har vidtagit tillräckliga åtgärder för att möjliggöra för kunder att hålla avstånd när de handlar i butik. Samtidigt svarar lite drygt var tionde kund (13 procent) att butikernas åtgärder har varit otillräckliga.  

– Att försäljningen så snart som möjligt återhämtar sig är avgörande för många butikers överlevnad. När handeln nu välkomnar kunderna tillbaka är det viktigt att handelns företag fortsätter att ta sitt viktiga samhällsansvar att förebygga smittspridning, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.  

Kampanjen ”Välkommen in – din handling gör skillnad” är ett samarbete mellan Svensk Handel och Handelsanställdas förbund där butikerna kan beställa skyltar, knappar och informationsmaterial som de kan använda i butiken. Kampanjen innehåller också en kort film som nu sprids i sociala medier.

Mer om: svensk handel
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Nyhetsbrev

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Arkiv

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Här byter Apoteket Hjärtat läge

Zalando öppnar fler butiker

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.109