23948sdkhjf

Dyrbar honung ökade i försäljning med över 700 procent

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Få i Sverige vet vad manukahonung är för något men den här nyazeeländska specialiteten har hos iallafall en leverantör Medfour, skjutit upp rejält försäljningsmässigt där efterfrågan under första kvartalet ökade med hela 753 procent.

Det som skiljer honungen från annan vanlig honung, och som också gör den mycket dyrare, har inget med bina själva att göra utan manukabusken som växer på Nya Zeeland som innehåller methylglyoxal, förkortat MGO, och som är den aktiva ingrediensen.

– Manukahonung är antibakteriellt och antiviralt och bryter effektivt ner till exemel streptokocker. Idag är konsumenterna pålästa och letar aktivt efter hälsosamma produkter som stärker immunförsvaret, säger Medfours vd Jonas Nobel till Food Supply.

Det finns så klart ingenting som tyder på att manukahonung skulle ha en effekt på covid-19 men i oroliga tider tror Jonas Nobel att allt fler tänker på sin hälsa och läser på om hur de kan förbättra den.

En annan starkt bidragande orsak till den kraftiga försäljningsökningen är att Medfour skiftat försäljningskanal från hälsokostbutiker till att istället satsa mer på apoteken.

– Vi började sälja sårsalvor med manukahonung 2015  och sedan 2017 på Apoteket hjärtat där vi såg att det gick riktigt bra. I kombination med kampanjer där vi informerade kunderna kunde vi öka försäljningen rejält, säger Jonas Nobel.

Manukahonungen är dyr och blir dyrare desto mer MGO den innehåller. Den mest koncentrerade honungen med 600 plus mg/kg går för ungefär 470 kronor burken om 250 gram men är också den som säljer mest, vilket enligt Jonas Nobel tyder på att de som köper honungen gör det för effektens skull och inte för smaken av honung.

Med en sådan kraftig efterfrågan hänger produktionen med?

– Det finns tillräckligt med honung men vi har också lanserat en flytande variant, med lite kortare produktionstid, för att alla som vill ska kunna få honung, säger Jonas Nobel.

Medfour har konkurrensen från tre andra varumärken i Sverige och satsar därför på produktutveckling som halstabletter och liknande. Potentialen för att växa på är enorm enligt Jonas Nobel.

– Vi gjorde en undersökning om manukahonung för ett tag sedan. Där framkom att kännedomen endast var 4 procent bland svenskarna vilket innebär att det är väldigt många som aldrig kommit i kontakt med honungen. För att fler ska upptäcka den och få möjlighet att testa kommer Medfour att fortsätta investera i marknadsföring, säger han.

Mer om: manukahonung | medfour
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Arkiv

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Här byter Apoteket Hjärtat läge

Zalando öppnar fler butiker

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.112