23948sdkhjf

Musik från all världens hörn förhöjer upplevelsen när du handlar mat

Ica satsar bredare med sin licenserade musiktjänst i butiksmiljön

Vad är det som avgör vilken matbutik vi konsumenter väljer att spendera våra pengar i? Ja, förutom eventuella lojalitetsprogram och vilka varor som säljs kan det också handla om den miljö som butiken erbjuder.

En humörhöjare som kunderna verkar uppskatta när de shoppar mat är musik, och det har man tagit fasta på hos Ica Reklam som har alla Sveriges Ica-butiker som kunder. Sedan förra året erbjuder man Icas handlare en musiktjänst som ger licens att låta all världens musik strömma ut genom högtalarna i butiken.
– Vi gör det här för att höja butiksupplevelsen nu när allt mer handel sker online. Din Icabutik ska uppfattas som en plats där olika sinnen får en positiv helhetsupplevelse, berättar Sofia Draganis som är implementeringsansvarig för Ica Sounds på Ica Reklam.

Samarbete med Baked, SAMI och Stim
Musiktjänsten som erbjuds Ica-handlarna är resultatet av ett lyckat samarbete mellan Ica, musikpartnern Baked, SAMI och Stim. Licensen ger tillgång till marknadens bredaste utbud av musik.
– För oss var det avgörande att vi vände oss till proffs när vi skulle skräddarsy denna tjänst till våra handlare. Just det faktum att vi också valde en tjänst där alla rättigheter redan ingår i priset ger oss en möjlighet att erbjuda en oändlig variation av låtar, och det från all världens hörn.
– Vi vill göra det enkelt för butikerna att välja en anpassad kvalitetsprodukt, konstaterar Sofia Draganis.

Före lanseringen genomfördes en forskningsstudie för att ta reda på effekten av att använda sig av SAMI och Stim-licensierad musik i butikerna. Resultatet visade att nivån på själva upplevelsen av att befinna sig i butiksmiljön höjs avsevärt.

Ska bidra till en harmonisk känsla
Det är dock inte alltid de mest kända artisterna eller det allra senaste i musikväg som spelas. Enligt Sofia Draganis beror det på att man inte vill ta fokus från att kunderna faktiskt är där för att köpa mat. Musiken ska därför inte upplevas för dominerande utan endast som en del av en härlig helhetskänsla.

– Med vår musiktjänst vill vi bidra till att kunderna ska kunna sänka sina stressnivåer och känna sig harmoniska. Det ska innebära något extra positivt att lämna datorn och bege sig till sin butik.

Fakta/SAMI och Stim

SAMI och Stim hanterar musik-rättigheter. Stim företräder låtskrivare och kompositörer och SAMI företräder artister och musiker.
Den som vill skapa positiva upplevelser för kunder och personal kan kontakta SAMI eller Stim.
SAMI: www.sami.se
Stim: www.stim.se

Icas musiktjänst lanserades i slutet av förra året och än så länge har ett 60-tal handlare hängt på, och varje månad tillkommer det dessutom fem till tio stycken nya.

– Även om de inte är så många i antal än, så upplever vi att intresset är stort för den här typen av tjänst. De som hittills valt att investera i musik i sin butik ligger i framkant och fungerar lite som trendsättare för de övriga handlarna, avslutar Sofia Draganis.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062