23948sdkhjf

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Den planerade portohöjningen för paket får hård kritik.

I samband med årets julhandel införs ett tillägg på fyra kronor per kolli för Postnords mest använda pakettjänst för e-handeln. Svensk Handel och Svensk Digital Handel rasar mot prishöjningen.

Tilläggsavgiften ska gälla under perioden 23 november 2020 till 15 januari 2021. 

– I ett läge där coronapandemin slagit stenhårt mot stora delar av handeln och många företag behöver stöd för att överleva krisen är det anmärkningsvärt att ett statligt ägt bolag höjer priserna utan att ha någon som helst dialog med branschen. Postnords agerande är tondövt, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Enligt Postnord innebär den kraftiga tillväxten för e-handeln att de måste höja kapaciteten och att det leder till högre kostnader. Svensk Handel köper inte det argumentet och hänvisar att till samma argument nu har använts två år i rad i samband med prishöjningar under julhandeln.

– Det är oroväckande att den dominerande svenska logistikaktören brister så i lyhördhet, inte minst nu när detaljhandeln har så stora utmaningar. Dessutom är det märkligt att Postnord inte klarar av att skala upp sin verksamhet och få ut de ekonomiska skalfördelar som flertalet andra företag lyckas med när deras försäljningsvolymer ökar, säger Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.204