23948sdkhjf

Drömkvartal för Byggmax – corona och tidig vår eldade på försäljningen

Kunderna fick inte nog av hemmafixandet.

Under andra kvartalet var den finansiella påverkan på Byggmax Group från covid-19 pandemin fortsatt positiv, skriver byggvarukedjan i sin delårsrapport.

Konsumentmarknaden för byggmaterial visade exceptionell tillväxt under kvartalet, drivet av en "stanna hemma"-effekt under covid-19-pandemin. Konsumentmarknaden växte mycket snabbare än den professionella marknaden, i linje med en livlig gör-det-själv-trend i Europa denna vår, skriver Byggmax.

På kort sikt påverkas marknaden också av vädereffekter och den tidiga våren adderade tillväxt. Bolaget bedömer att den nordiska konsumentmarknaden ökade
omkring 20-30 procent under kvartalet. Tillväxten var högst i april, följt av maj, och fortfarande mycket bra i juni.

För Byggmax del hade bolaget under andra kvartalet den högsta försäljningen och vinsten i ett enskilt kvartal hittills.

"Försäljningen ökade 39 procent drivet av exceptionell marknadstillväxt och strategiska initiativ som genererade ca 10 procent tillväxt. Våra investeringar i e-handel ger resultat och Byggmax e-handel växte 62 procent. Vi gynnades också av vår position som nordisk prisledare med butiker nära kunderna och en stark närvaro online", skriver vd Mattias Ankarberg.

För Skånska Byggvaror ökade försäljningen med 21 procent och ebitda-resultatet förbättrade med 18 miljoner kronor till 41 miljoner kronor i andra kvartalet. Initiativen inom digital försäljning och marknadsföring samt produktutveckling gav mycket god effekt och orderingången ökade kraftigt, anges i rapporten.

Byggmax förväntar sig att "hemester" bidrar till ökad efterfrågan också i det tredje kvartalet. I viss utsträckning borde detta förändrade beteende bestå också efter detta år, skriver bolaget.

För återstoden av 2020 planerar Byggmax att konvertera ytterligare 15-20 butiker till "Butik 3.0", växa sin e-handel, och öppna fyra nya Byggmax-butiker.

  • Byggmax redovisar ett resultat efter skatt på 268 miljoner kronor för det andra kvartalet 2020 (87).
  • Resultatet per aktie uppgick till 4:39 kronor (1:42).
  • Nettoomsättningen blev till 2.499 miljoner kronor (1.799).
  • Bruttomarginalen uppgick till 31,1 procent (30,7).
  • Rörelseresultatet blev 347 miljoner kronor (123), vilket gav en rörelsemarginal på 13,9 procent (6,8).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08