23948sdkhjf

Ökning för Clas Ohlson: ”Tydligt att vi träffat rätt”

Clas Ohlsons försäljning ökade med 5 procent i juni.

Prylexperten Clas Ohlson ökade försäljningen till 711 miljoner kronor under juni, att jämföra med 676 samma månad i fjol.

– Det är tydligt att vi under perioden träffat rätt med vårt erbjudande samtidigt som många av våra kunder under juni månad valt att satsa lite extra på sina hem inför en semester på hemmaplan. Trots fortsatt osäkerhet kring den framtida utvecklingen av coronapandemin och dess konsekvenser visar vi styrka med en organisk tillväxt på 11 procent drivet av en kraftig försäljningsökning både i butik och online, kommenterar vd och koncernchef Lotta Lyrå och fortsätter:

– Norge sticker ut positivt med en organisk tillväxt på hela 29 procent. I Sverige påverkas vi fortsatt av minskad kundtrafik till våra butiker i centrala lägen i de större städerna, om än i mindre utsträckning än månaden innan. I Finland har restriktionerna en fortsatt dämpande effekt på försäljningen, men även här märks nu en ökning i kundtrafik.

Försäljningen online i juni ökade med 71 procent till 69 miljoner kronor, jämfört med 40 i fjol. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 12 procent. Fler handelsdagar i år gör att kalendereffekten bedöms positiv med två procentenheter.

Clas Ohlsons totala försäljning under perioden maj-juni 2020 ökade med två procent till 1,341 miljarder kronor att jämföra med 1,316 miljarder kronor i fjol. Detta trots att kedjan nu har fyra butiker mindre, totalt 228 butiker. Den organiska tillväxten uppgick till 8 procent.

Försäljningen online för perioden ökade med 70 procent till 130 miljoner kronor, att jämföra med 76 samma period i fjol. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 9 procent.

Fördelning försäljning Månad Ackumulerat
Juni Förändring Maj-Juni Förändring
Mkr 2020/21 SEK Organisk 2020/21 SEK Organisk
Sverige 310 0% 0% 603 -1% -1%
Norge 319 15% 29% 588 11% 25%
Finland 78 -2% -1% 142 -10% -8%
Utanför Norden* 4 -58% -57% 8 -58% -57%
Totalt 711 5% 11% 1 341 2% 8%
Varav online 69 71% 79% 130 70% 78%

* Påverkat av stängning av butiker i Storbritannien och Tyskland.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111