23948sdkhjf

Så kan handeln hantera bjässen Amazon

Svenska e-handlare behöver hitta strategier för att möta det högst reella faktumet att Amazon etablerar sig i Sverige inom kort.

Världens högst värderade företag Amazon är på väg att öppna sin e-handelsplattform i Sverige. Etableringens ambition och lanseringsdag är höljd i dunkel, men HUI utgår från att den sker under de närmaste månaderna. I dagarna har källor bekräftat till Dagens Nyheter att etableringen blir av efter sommaren, och att den till en början ska bygga på leveranser från Amazons distributionscentraler i Tyskland, där företaget redan kontrollerar nästan hälften av all e-handel.

Svenska konsumenter handlar redan i dag från Amazon för uppskattningsvis närmare en miljard kronor per år och i den bemärkelsen är bolaget redan här. Men nu översätts sajten till svenska.
Frakten kommer dock att hanteras från Tyskland, vilket medför ett par dagars leveranstid. I takt med en eventuell framgång i Sverige kommer ett lokalt lager att etableras. Dessutom kommer det sannolikt att finnas ett väldigt litet lager på plats redan vid starten för att Amazon ska kunna visa hur snabba de kan vara, spår HUI. Ryktet går att lagret hamnar i Eskilstuna. 

Enligt HUI finns det all anledning att förbereda sig, då Amazon har musklerna och ambitionen att förändra sättet vi handlar på.
Etableringen sker dessutom i en tid när coronakris och social distansering medfört ett lyft för all e-handel och digitalisering. En Amazonetablering på det skulle öka e-handelns försäljning och accelerera handelns strukturomvandling ytterligare. Konsekvenserna varierar utifrån vilken bransch man agerar i, men klart är att svensk e-handel behöver bereda sig på att möta den snabba strukturomvandlingen. 

Digitalt mogna konsumenter kommer snabbt att lära sig nyttja Amazons tjänster medan företagens anpassning med stor sannolikhet blir mer smärtsam. HUI:s bedömning är att den fysiska handeln blir den största förloraren när Amazon etablerar sig i Sverige. E-handeln däremot kan vinna, men också drabbas. Den svenska e-handeln har hittills varit fri från konkurrens från butikskedjor och utländska aktörer. Nu pressas man från två håll när butikskedjorna kampanjar sig in på nätet och utländska aktörer riktar sina blickar mot Norden.

Hur möter man då denna gigant? HUI ser tre viktiga strategier att se över i transformationen till det nya detaljhandelslandskapet. 

*Rätt sortiment
Se över erbjudande och sortiment. Sämst till ligger aktörer som priskrigar med ett brett och grunt sortiment. I denna sortimentstrategi ligger också arbetet med egna varumärken. Detaljist- och grossistledet pressas hårdast. Att enbart vara en återförsäljare av varumärken kommer att vara svårt när aktörer som Amazon och Zalando är större, snabbare och billigare.

Rätt position
Inta en tydlig position på marknaden. Stora delar av den ”tråkiga handeln” tas över av Amazon som med prenumerationstjänster, snabba leveranser och låga priser förser kunderna med vad de behöver. Den ”roliga” handeln är man sämre på och att utveckla tjänster, specialisera sitt erbjudande, nischa sitt sortiment och hjälpa kunden med inspiration, råd och kunskap är några sätt att komplettera Amazon.

Rätt läge
Investera i butiken. Butiken har fortfarande relevans och med hög servicegrad, engagerad personal, rätt läge, rätt koncept och rätt produkter har man en fördel framför Amazon.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.192