23948sdkhjf

Zalando ökar investeringarna i plattformen

Fördjupar samarbeten i partnerprogram.

Zalando planerar att öka investeringarna i bolagets plattform och fördjupa samarbetet med andra detaljister under det andra halvåret.

Det är ett av huvudbudskapen i rapporten för det andra kvartalet. Zalando skriver att bolagets så kallade partnerprogram och en annan samarbetsform, "Connected Retail"-programmet, har rönt framgångar under pandemin.

"Runt 180 nya varumärkespartners knöts till partnerprogrammet under det andra kvartalet. Som ett resultat av det växte GMV, "gross merchandise value",  via partnerprogrammet med över 100 procent i förhållande till samma period förra året", skriver Zalando i rapporten.

Bolaget upprepar sin investeringsprognos för helåret om 230-280 miljoner euro.

Zalandos antal aktiva kunder ökade till drygt 34 miljoner under det andra kvartalet 2020, en uppgång med 28 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Det framgår av delårsrapporten.

Under andra kvartalet ökade sajtbesöken med drygt 31 procent till nära 1,3 miljarder besök. Av sajtbesöken kom cirka 86 procent från mobila enheter, en uppgång med drygt 2 procentenheter jämfört med motsvarande period året innan. Antalet order i kvartalet steg med cirka 29 procent till 46,5 miljoner order.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063