23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Clas Ohlson: Kraftig onlineökning – men lägre än väntat

Färre kunder i centrala butiker i de större svenska städerna.

Clas Ohlsons totala försäljning steg med 1 procent under juli. Analytikerna hade i snitt väntat sig +0,8 procent, enligt Infronts samanställning av fyra estimat.

Den organiska försäljningen steg med 6 procent. Här låg konsensus på +5,8 procent.

Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 47 procent under månaden, mot väntade +56,4 procent.

”Vi kan konstatera att den positiva försäljningstrend vi såg i juni har fortsatt in i juli. Jag ser detta som ett kvitto på att vi har hittat rätt i vårt kommersiella erbjudande i relation till kundernas behov under sommaren”, skriver Clas Ohlsons Lotta Lyrå i en kommentar.

Lotta Lyrå konstaterar i nästa andetag att samtidigt som läget gradvis förbättras, ser Clas Ohlson fortsatt negativa effekter av coronapandemin i form av dämpad kundtrafik till framför allt de centralt belägna butikerna i de större städerna i Sverige.

Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 228 (232).

I Sverige var försäljningen 1 procent ner. Organiskt steg försäljningen i Norge med 18 procent, i Finland var den upp 2 procent och regionen Utanför Norden visade en minskning på 53 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.129