23948sdkhjf

Trögt för EM Home – nu väntar översyn av organisation och affärsmodell

EM Home och valutor tynger halvårsresultatet för Electra Gruppen.

Electra Gruppen, med bland annat detaljhandelskedjorna Elon ljud & Bild och EM Home, ser över affärsmodell och organisation för EM Home, med 32 butiker, då utvecklingen går åt fel håll och möbelkedjan inte utvecklas enligt plan.

Läs också: Här stänger möbelbutiken

Det framgår av delårsrapporten för årets första halvår.

"Vi är långt ifrån att nå de volymer vi räknat med i handel över eget lager. Några av kedjans medlemmar, i första hand de som återfinns i närheten av den norska gränsen, har haft det rejält svårt som en konsekvens av Covid-19, men vi ser för de övriga av kedjans
butiker en bra återhämtning i försäljning under maj och juni. Allt sammantaget är resultatet från Em Home väsentligt lägre än vi tänkt oss och vi ser, som en konsekvens av detta, över affärsmodell och organisation kring möbelaffären", skriver Anneli Sjöstedt, vd och koncernchef i en kommentar till resultatet.

Trots besvikelsen för EM Home så summerade Electra Gruppen en rekordnettoomsättning under andra kvartalet, april till juni, som uppgick till 442,8 miljoner kronor (414,0).

Rörelseresultatet uppgick till 4,4 miljoner kronor (3,0).

Läs också: Möbelkedjan växer

Resultat efter skatt uppgick till 2,8 miljoner kronor (2,2).

"Electra avslutar årets första sex månader med positiva känslor. Årets två första kvartal, var för sig och summerat, visar den högsta omsättningen i Electras historia vilket är mycket glädjande. Vi förbättrar också våra marginaler i båda segmenten, vilket avspeglar sig i ett för bra rörelseresultat", uppger Annelie Sjöstedt i rapporten.

Under andra kvartalet lanserades, som en del i koncernen utökade samarbete med Elon, den nya versionen av den egen e-handel via websajten elon.se.

"Elon.se har genomgått en ordentlig renovering och är nu en toppmodern
e-handelsplats. Från början av juni noterar vi ett ökande intresse för våra produkter på e-handelsplatsen med en ökande försäljning som en glädjande konsekvens. Tillsammans med vår omprofilering till Elon Ljud & Bild hos våra kedjeanslutna butiker och i vår marknadsföring märker vi ett allt större intresse från konsumenter samt från entreprenörer som vill ansluta sig till våra koncept", heter det vidare i rapporten.

Under årets första sex månader landade Electra Gruppens omsättningstillväxt på 8 procent o jämfört med föregående år. Förbättrade marginaler höjer rörelseresultatet med 1,5 miljoner kronor mot föregående års första halvår.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078