23948sdkhjf

Lindex ska spara – minskar personalstyrkan på huvudkontoret och ser över butikerna

Omorganisation väntar på huvudkontoret och 15-20 tjänster kan försvinna.

Coronapandemin slår hårt mot modebolagen och nu ska Lindex minska kostnaderna med 150 miljoner kronor med hjälp av ett kostnadsreduceringsprogram. 

Enligt ett pressmeddelande handlar det om att bland annat "optimera Lindex butiksnätverk, genom anpassningsåtgärder inom huvudkontorets organisation, genom att effektivera funktioner och personalresurser i verksamhetsländerna samt genom att minska fasta kostnader i anslutning till lokaliteterna". 

Bland annat ska en omorganisation på huvudkontoret ske som ska minska personalstyrkan med 5 procent.

Det mostvarar enligt Kristina Hermansson, kommunikationschef, 15 till 20 tjänster.

"För Lindex huvudkontor ser vi över en ny, anpassad organisation som innebär förväntade personalneddragningar med cirka 5 procent, vilket motsvarar cirka 15-20 tjänster på huvudkontoret. Vi har inlett de fackliga förhandlingarna så vilka kompetenser som berörs är inget vi kan säga något om i dagsläget utan det får förhandlingarna utvisa", uppger hon till Dagens Handel.

Inbesparingarna kommer huvudsakligen att realiseras från år 2021, heter det vidare.

"Vi behöver anpassa vår organisation till det nya rådande läget där vi är mer snabbfotade, flexibla och innovativa. För Lindex huvudkontor ser vi över en ny, anpassad organisation vilket också kommer innebära personalneddragningar med cirka 5 procent. För våra försäljningsländer genomförs ett arbete med att skapa effektivare arbetsflöden för att underlätta det dagliga arbetet och vi ser över timmar i våra butiker med kunden i fokus. En annan viktig del i vårt kostnadsreduceringsprogram är vårt pågående arbete med att se över våra hyresavtal och optimera vår butiksportfölj. Parallellt fortgår kraftfulla satsningar inom den digitala utvecklingen, våra försäljningskanaler samt hållbarhet och innovation”, säger Susanne Ehnbåge,vd, i en kommentar.

Vidare uppger Kristina Hermansson att optimera Lindex butiksportfölj innebär exempelvis att se över lokalisering av  butikerna men det kan också innebära flytt av butik eller att anpassa butiksytan eller vårt sortiment.

"Tittar vi exempelvis på vårt senaste kvartal öppnade vi tre butiker och stängde tre butiker så detta är ett löpande arbete för oss", uppger Kristina Hermansson till Dagens Handel.

Lindex presenterade i sin delårsrapport för andra kvartalet att modeföretaget fortsätter växa digitalt och ska nu fokusera på att möta försäljningstillväxten online.

Till följd av den globala coronapandemin minskade Lindex sin totala försäljning för andra kvartalet med 18 procent i lokala valutor. Försäljningen under juni månad var i nivå med föregående år. 

"Försäljningsutvecklingen vände visserligen i riktning mot tillväxt i slutet av andra kvartalet, men resultatet för hela året kommer ändå inte att uppnå de fastställda målsättningarna", skriver ägaren Stockmann i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078