23948sdkhjf

Amazon vill se svenska företag registrera sig inför lansering

Öppnar plattform för partner som vill sälja via nätjättens svenska sajt.

Amazons lansering med svensk sajt rycker allt närmare. På torsdagen offentliggjorde Amazon att säljande partner i Sverige och övriga världen kan registrera sina konton på en särskild sajt, seller central, som förberedelse inför lanseringen av den svenska sajten.

”Utbud, pris och bekvämlighet kommer att vara de viktigaste drivkrafterna för användarupplevelsen på Amazon.se och här spelar svenska företag en nyckelroll”, säger Alex Ootes, vice president EU expansion på Amazon, i ett pressmeddelande.

Enligt nätjätten köps 60 procent av alla produkter på Amazon globalt genom en försäljningspartner.

"I dag finns 1,7 miljoner små och medelstora företag världen över som säljer sina varor genom Amazons butiker, och under förra året passerade fler än 200 000 av dem en total försäljning på 100 000 dollar", uppger Amazon vidare.

Ett av de svenska företag  som säljer via Amazon är underklädesföretaget Miss Mary och vd Elisabet Sandström har sett en ökning av försäljningen i Tyskland genom samarbetet med Amazon och hoppas nu nå nya kunder också i Sverige.

”Amazon är en viktig kanal för oss under vår expansion i Europa och USA och vi ser fram emot att sälja genom den svenska butiken när Amazon äntligen öppnar på vår hemmamarknad. Vår försäljning på Amazon har ökat stadigt med mer än 50 procent varje år och Amazon är vår snabbast växande kanal”, förklarar Elisabet Sandström, vd på Miss Mary of Sweden.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156