23948sdkhjf

Muji satsar på lokalproducerad svensk mat i butiken

Matmarknad vid nyinvigningen av butiken på Åhléns.

Muji är i Sverige mest förknippat med kläder, hushållsprodukter och kontorsmaterial. Men nu gör den japanska livsstilskedjan en matsatsning och lanserar ”lokalproducerat på Muji”. I samarbete med Agro Öst har 100 produkter valts ut från producenter i hela landet. 

– Vår butiksyta på Åhlénsvaruhuset är 900 kvadratmeter och lokalproducerad mat kommer att gå från idag 8 till 25 producenter, berättar Ryosuke Ino, Sverigechef för Muji.

Muji förfogar i princip över hela våning 4 på Åhléns i Stockholms city. Där kommer det nu att finnas ett utbud av drycker, bakverk, olja och vinäger, tomatprodukter samt färskvaror och kaffe. Enligt Muji har coronaepidemin ytterligare förstärkt intresset hos kunder för svenskproducerad mat.

För att hitta fram till lokala producenter har Muji samarbetat med organisationen Agro Öst. Claes Nelander arbetar bland annat med att hitta nya distributionskanaler för lokala livsmedelsföretag.

– Mujis satsning på småskaliga matproduktion ligger helt rätt i tiden. Det har varit enkelt att hitta intresserade leverantörer, men vi har mött en viss förvåning när de förstått att det är ett helägt japanskt bolag som upptäckt dem, berättar Claes Nelander.

Muji nyöppnar butiken i Åhléns på fredag, den 25 september, och arrangerar då även en matmarknad med sju lokala livsmedelsproducenter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078